Miljardenboete voor truckkartel

De grote truckfabrikanten van Europa, waaronder DAF, hangt een megaboete van de Europese Unie boven het hoofd vanwege verboden prijsafspraken. Veel bedrijven hebben al geld apart gezet.

Renault.

De Europese Commissie staat op het punt de grootste boete uit haar geschiedenis uit te delen aan een grote groep vrachtwagenmakers, waaronder het Eindhovense DAF. Dat schrijft de Britse zakenkrant Financial Times (FT). De fabrikanten zouden verboden prijsafspraken hebben gemaakt en bovendien de invoer hebben vertraagd van technologie om milieuvriendelijker vrachtwagens te realiseren.

Het kartel bestaat naar alle waarschijnlijkheid uit DAF, Daimler, Iveco, Scania, Volvo, Renault Trucks en MAN - een groep bedrijven die praktisch de hele Europese markt in handen heeft. Een aantal van die fabrikanten houdt ook zelf rekening met een boete, getuige de ruim 2 miljard euro die ze de afgelopen maanden met dit doel hebben opzijgezet.

DAF. Een van de zeven vrachtwagenmerken die de Europese Unie nu vanwege verboden prijsafspraken op de korrel heeft. De op te leggen boete kan in de miljarden lopen.

Boete van 1,4 miljard euro

Het boetebedrag kan oplopen tot maximaal 10 procent van de gezamenlijke jaaromzet van de vrachtwagenproducenten, wat neerkomt op 10,7 miljard euro. De hoogste boete die Brussel tot nu toe uitdeelde, was die van 1,4 miljard euro in 2012 aan het zogenoemde beeldbuizenkartel - een groep elektronicaproducenten waaronder Philips.

De boete, die volgens FT binnen enkele weken wordt uitgedeeld, hangt al een paar jaar boven de truckmarkt. Hoe en waar het balletje precies is gaan rollen, is niet helemaal duidelijk. De Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung schreef eerder dat MAN, een merk in handen van Volkswagen en vermoedelijk de klokkenluider, halverwege 2010 uit eigen beweging naar de Europese Commissie stapte om het kartel op te biechten. Het Britse The Guardian suggereert op zijn beurt dat MAN uit de school klapte omdat het nattigheid voelde toen de Engelse mededingingsautoriteiten in september 2010 binnenvielen bij Mercedes-Benz, de producent van truckbouwer Daimler.

Mercedes.

Invallen

Over wat sindsdien gebeurde, bestaan minder vraagtekens. Zo vonden er in de maanden daaropvolgend invallen plaats bij truckbedrijven, waaronder DAF Trucks in Eindhoven en een Scaniafabriek in Zwolle. In een persbericht stelde de Europese Commissie toen dat ze 'reden heeft om te geloven dat de betrokken ondernemingen antitrustregels van de EU hebben overtreden'.

In 2014 was er een daadwerkelijke aanklacht vanuit Brussel, waarna zowel Volvo (ook eigenaar van Renault Trucks) als Daimler besloten 400- en 600 miljoen euro opzij te zetten voor een toekomstige boete. Begin dit jaar zetten ook Iveco (onderdeel van Fiat) en DAF-moeder Paccar respectievelijk 500- en 945 miljoen euro opzij. Van de waarschijnlijke daders hebben alleen de twee truckproducenten die onder Volkswagen vallen dus nog geen voorzorgsmaatregelen getroffen; MAN waarschijnlijk omdat het als klokkenluider niets hoeft te betalen; over Scania is niets bekend.

Iveco.

Samenwerken

Het kartel zou al jaren bestaan en rond 2004 op zijn hoogtepunt zijn geweest. Het ging hoofdzakelijk om prijsafspraken, schrijft FT, maar de betrokken bedrijven zouden ook hebben samengewerkt om de introductie van nieuwe technologie tegen te houden - technologie bedoeld om de uitstoot te verminderen. Saillant in die afspraken is vooral de rol van Volkswagen, eigenaar van zowel MAN als Scania, dat ook uitgebreid sjoemelde met de uitstoot van zijn personenauto's.

Een mogelijke boete valt waarschijnlijk zeer hoog uit, vanwege de enorme hoeveelheid gedupeerde bedrijven, meldde verantwoordelijk eurocommissaris Margrethe Vestager al in 2014, toen de formele aanklacht werd ingediend. In Europa zijn 600 duizend transportbedrijven, zei ze, die hierdoor mogelijk jarenlang veel te veel hebben betaald voor hun materieel.

Volvo.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden