GeldvraagReinout van der Heijden

Mijn voorstelling is geannuleerd. Krijg ik mijn geld terug?

Theater Spant! in Bussum. Beeld Rob ’t Hart

De voorstelling in theater Spant in Bussum ging niet door vanwege de coronacrisis. Heb ik recht op terugbetaling? Het gaat om 62 euro.

U heeft recht op uw geld terug als uw voorstelling, concert of evenement niet doorgaat. Dat is de mening van de juristen van de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Consumentenbond. Op hun websites staan voorbeeldbrieven waarmee u het geld kunt terugvragen, zie consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven (onder het kopje ‘garantie, reparatie of geld terug’) en consumentenbond.nl/voorbeeldbrieven (onder ‘andere onderwerpen’).

U heeft geen recht op geld terug voor extra kosten, zoals voor een treinkaartje of een hotel. Als u meer betaalde voor het kaartje dan de officiële prijs inclusief servicekosten, heeft u ook pech. U krijgt meestal niet terug wat u te veel betaald heeft.

Niemand betaalt nu iets terug

Voor zover ik het kan overzien, geeft op dit moment geen enkele ondernemer geld terug bij een afgelast evenement. Ze zeggen dat de voorstelling wordt verplaatst of gewoon dat nog niet duidelijk is wat er gaat gebeuren.

Sterker nog, de meeste theaters en concertzalen weigeren hun klanten te woord te staan. Bellen heeft geen zin, want we hebben het te druk of we werken niet. U ontvangt bericht zodra wij meer weten. Niet heel klantvriendelijk, vind ik.

Nog kaartjes te koop

Ticketmaster zegt openlijk dat u geen geld terugkrijgt van concerten die na 31 maart zouden plaatsvinden. Het platform verkoopt zelfs nog tickets vanaf 6 april, terwijl het niet te verwachten valt dat het normale leven dan al zal terugkeren.

U kunt uiteraard de tickets houden en wachten op een andere datum. U heeft dan een plaatsje als iedereen eropuit wil na dit tijdperk van isolatie. Of het veilig is om al snel weer in een grote menigte te gaan zitten, is een andere kwestie.

Wees solidair, vraag niets

Uit solidariteit met ondernemers zou u ervan kunnen afzien om geld terug te vragen. Als iedereen geld wil zien, gaan bedrijven failliet. In de cultuursector hebben velen het al zwaar, dat is waar. Ik vind niet dat de last altijd bij consumenten moet liggen, want die worden ook getroffen door deze crisis. Geld terugbetalen voor niet-geleverde diensten lijkt mij de norm. Eventueel kunt u de boekings- of servicekosten kwijtschelden of een schenking doen aan het theater waar u graag komt. U moet zelf kunnen kiezen.

Bij abonnementen (op filmtheaters of sportscholen) heeft u recht op compensatie voor de periode dat u er geen gebruik van kunt maken. Geld terug zou normaal zijn, maar dat is niet wat er gebeurt. Na het eerste jaar moet u zonder opzegtermijn van uw contract afkunnen, meldt de ACM. Krijgen waar je recht op hebt, is lastig.

Basic-fit: ‘calamiteit’

Directeur René Moos van Basic-fit beweert dat hij volgens de algemene voorwaarden van het bedrijf bij een calamiteit de club een maand lang mag sluiten. Ik heb de voorwaarden erop nagelezen, maar het staat er niet in.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids. Ook een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden