'Mijn kunstenaars gaan lang mee'

Zijn galerie, een van de belangrijkste van Nederland, verhuisde naar het Oostelijk Havengebied van Amsterdam. Nu is hij terug in de binnenstad....

Als galeriehouder bracht Paul Andriesse de schilder Marlene Dumas en de fotograaf Rineke Dijkstra op het wereldpodium. Deze week opende hij, na een verblijf van vier jaar aan de IJ-oever, een galerie in de binnenstad van Amsterdam.

U verruilde in 2006 de ‘dichtgeslibte’ Prinsengracht voor de ‘uitdagende, ondernemende sfeer’ van het Oostelijk Havengebied. Nu keert u terug naar de binnenstad. Wat ging er mis?

‘Ik had op de Prinsengracht vier terrassen voor de deur en voortdurend toeristen op huurfietsen, die het verkeer blokkeerden. Inmiddels hebben we gemerkt dat galeriebezoek echt een stedelijke cultuur is, zoals vroeger het theater. De Oostelijke Handelskade is psychologisch ver weg. Bovendien heb ik als zelfstandig ondernemer geen tijd, en ook geen geld, om te wachten op de levendige boulevard, die mij daar was beloofd.’

Speelde de crisis u parten?

‘De recessie kwam er ook overheen. Met mijn nieuwe galerie zoek ik het publiek weer op. Maar ik heb altijd kunstenaars gekozen, die geen hype zijn en lang meegaan. Met Marlene Dumas werk ik al dertig jaar, met de Duitse fotograaf Thomas Struth al twintig jaar. Ik heb voldoende adem en spek om ook deze recessie door te komen.’

Op de vorige locatie vierde u met drie tentoonstellingen uw 25-jarig of, was het nu uw 30-jarig jubileum?

‘Ik werkte tijdens mijn studie kunstgeschiedenis bij een galerie en begon in 1979 als assistent bij Helen van der Mey. Toen zij in 1982 naar Londen vertrok, nam ik de galerie geleidelijk over. Dus wanneer is het begin?’

U begon met kunstenaars als Marlene Dumas, Erik Andriesse en René Daniëls, en breidde dat uit met onder anderen Natasja Kensmil, Thomas Struth en Giuseppe Penone. Met uw openingstentoonstelling voegt u vijf nieuwe kunstenaars toe. De enige Nederlander, Daan van Golden, is ruim 70. Heeft Nederland onvoldoende jong talent?

‘Ik zie Daan van Golden als een jonge kunstenaar, omdat hij zich nog steeds ontwikkelt. Ik houd van kunstenaars die studeren, zich voortdurend vernieuwen. Dan moet ik ook mezelf vernieuwen. In de openingstentoonstelling gaat het om cross-overs tussen de beeldende kunst, design, dans en beweging. Wat jong talent betreft: het was een tijdje armoe troef – het visitekaartje en een dossier maken waren belangrijker dan de inhoud. Daarbij was het erg in om op de schouders te klimmen van de ene galerie, om bij de volgende te komen. Daar houd ik niet van. Ik ben geen speeltuin.’

U ontwikkelt een intensieve, langdurende band met kunstenaars. In 2003 voerde u een proces tegen fotograaf Hellen van Meene, die de galerie had verlaten. Ook fotografe Rineke Dijkstra ging weg bij uw galerie.

‘Op het moment dat ze succes had, stapte Van Meene over naar een buitenlandse galerie. De Marian Goodman Gallery in New York was in Rineke Dijkstra geïnteresseerd, maar wilde het alleenrecht. Over de zaak-Van Meene wil ik niet veel meer zeggen, behalve dit: als galeriehouder heb ik een idee hoe ik kunstenaars voor het voetlicht wil brengen. Ik begeleid ze zoals een redacteur bij een uitgeverij, introduceer ze bij andere kunstenaars en op beurzen. Het is makkelijk vijf jaar een galerie te hebben, maar moeilijk om lang vol te houden en kunst in roulatie te houden. Jonge kunstenaars willen het ijzer vaak smeden als het heet is, met alle gevaren van dien. Ik ben bereid vijf jaar te wachten en dan te glimlachen.’

Het Stedelijk Museum en het Rijksmuseum zijn respectievelijk zes en zeven jaar dicht. Hoe vervelend is dat voor een internationale galerie?

‘Dat is desastreus. Amsterdam gaat dramatisch om met zijn musea, en dan heb ik het niet alleen over de sluitingen, maar ook over het zwerven van kunstcentrum De Appel. Amsterdam is helemaal uit het zicht verdwenen. Buitenlanders, die voorheen omvlogen om in Amsterdam musea en galeries te bezoeken voor ze naar Parijs of Bazel gingen, komen niet meer. Om mijn contacten te onderhouden moet ik nu zelf veel naar het buitenland. Maar ik ben blij dat het Stedelijk Museum binnenkort opengaat en heb alle vertrouwen in de nieuwe directeur Ann Goldstein. Ik zie de toekomst positief tegemoet.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden