Microsoft mikt op hoofdprijs in 2005

Microsoft heeft deze week opnieuw de prijs verlaagd van zijn Xbox-spelcomputer. Het Amerikaanse bedrijf is bereid tot grote offers in de slag om een miljardenmarkt....

Maar nu even niet.

Bach deed zijn gelofte namelijk voor versie 2.0 van de Xbox, Microsofts nieuwe generatie spelcomputers, die vermoedelijk pas ergens in 2005 of 2006 in de winkels ligt. 'Laat niemand zich vergissen. Als het gaat om de volgende generatie spelcomputers: wij doen mee om te winnen.'

Met de originele Xbox wil dat Bach maar niet lukken. De spelcomputer van Microsoft ligt met 13,7 miljoen verkochte exemplaren (gemeten tot januari dit jaar) ver achter op Sony. Het Japanse elektronicaconcern heeft zijn PlayStation 2 wereldwijd aan zeventig miljoen mensen verkocht.

Inlopen is er wat Microsoft betreft voorlopig ook niet bij. In januari maakte het bedrijf zijn cijfers bekend over het tweede kwartaal. Daarbij sprak het de verwachting uit dat het tot de zomer zeker 800 duizend nieuwe Xboxen afzet, en als het meezit maximaal 2,3 miljoen exemplaren. Geen cijfers die Sony zal doen sidderen, menen analisten. De Home en Entertainment-tak bloedt hard - 394 miljoen in het laatste kwartaal.

Niet dat Microsoft geen moeite doet om terrein te veroveren. Maandag verlaagde het bedrijf de prijs voor de Xbox in de VS, Canada en Mexico - van 179,99 naar 149,99 dollar. Afgezet tegen het woelen der wereld lijkt dat geen schokkende mededeling, tenzij wordt bedacht dat de Xbox twee jaar geleden debuteerde voor 479 dollar. En daarop legde Microsoft al honderd dollar toe.

De Amerikanen laten zien dat ze tot offers bereid zijn voor een groter deel van de koek die de spellenindustrie heeft te verdelen. Alleen al in de VS werd vorig jaar voor 11,2 miljard dollar aan computerspellen, spelcomputers en toebehoren verkocht. Op de thuismarkt heeft de Xbox zijn grootste aanhang, met 8,6 miljoen verkochte apparaten.

Maar Microsoft heeft meer pijlen in het vuur liggen. Vorige week kondigde het bedrijf een nieuwe strategie aan voor zijn gamesdivisie. Microsoft gaat ontwikkelaars het gereedschap aanreiken waarmee ze in één klap spellen kunnen maken voor de pc, de Xbox en mobiele apparaten (zoals mobiele telefoons).

Het nieuws van de koerswijziging werd bekendgemaakt op een conferentie van tienduizend spellenmakers in San José en daar warm onthaald. Tot dusver waren de platforms strikt gescheiden, wat hogere kosten en lange ontwikkeltijden met zich meebracht voor bedrijven die games voor Xbox én pc wilden uitbrengen.

Intussen probeert Microsoft het bloeden van zijn thuisvermaaktak te stoppen. Via toeleveranciers is uitgelekt dat Xbox 2.0 het zonder harde schijf moet stellen. Dat is niet alleen om de productiekosten van de computer omlaag te brengen; het levert een besparing van twintig dollar op. De Amerikanen merkten dat ontwikkelaars ook amper gebruik maken van de mogelijkheid om gegevens of spelextraatjes op te slaan.

De 'fusie' brengt ook als voordeel met zich mee dat consumenten niet al hun accessoires - racesturen, joysticks, muizen - hoeven weg te gooien als ze van pc naar Xbox mochten overstappen.

'Microsoft heeft niet alleen de inzet van het gevecht verhoogd', merkt analist Rob Enderle in het vakblad TechNewsWorld op. 'Het bedrijf heeft er ook zijn handschoenen bij uitgetrokken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden