Microsoft koopt Yahoo, in brokjes

De mislukte overname van Yahoo blijkt een zegen voor Microsoft, dat nu gewoon de beste medewerkers wegkaapt.

Donderdag werd bekend dat Larry Heck, het hoofd van de advertentie- en zoekafdeling van Yahoo, overstapt naar Microsoft. Daarmee heeft het softwareconcern in korte tijd drie belangrijke zoekexperts van Yahoo binnengehaald. Eerder stapten onder anderen Qi Lu over, die bij Microsoft baas werd van de online divisie.

Yahoo verkeert in financieel zwaar weer. Het concern verloor in een jaar tijd bijna 70 procent van zijn beurswaarde, onder meer vanwege het mislukken van de overname. Topman en oprichter Jerry Yang stapte op en het concern moet de komende anderhalf jaar vijfduizend banen schrappen.

Microsoft probeerde met de koop van Yahoo vorig jaar zijn achterstand op Google in te halen, dat zeven keer groter is op het gebied van online zoeken en miljarden verdient aan advertenties die bij zoekopdrachten worden geplaatst. Ballmer zegt nog steeds geïnteresseerd te zijn in een overname van de zoekactiviteiten van Yahoo, maar ook de nieuwe bazin Carol Bartz lijkt maar niet toe te willen happen.

De komst van Heck is voor Microsoft daarom een schot in de roos. Heck stond bij Yahoo aan het hoofd van de onderzoeksafdeling die advertentie- en zoekalgoritmen ontwikkelde, de bruidsschat van elke zoekdienst.

Het bedrijf dat de beste algoritmen heeft, zal gebruikers de relevantste zoekresultaten kunnen voorschotelen, waardoor meer internetters van de zoekdiensten gebruik zullen maken. Meer bezoek betekent dat adverteerders bereid zullen zijn meer te betalen, waardoor de inkomsten stijgen – precies waar Microsoft op uit is.

Het concern dat zijn verkopen van software de afgelopen tijd zag dalen als gevolg van de instortende pc-markt, hoopt zijn inkomsten uit online activiteiten te verhogen. Daartoe heeft het onder meer het internetplatform Windows Live opgetuigd, dat een brug moet slaan tussen de pc en mobiel internet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden