Microsoft: Google blokkeert Bing op YouTube

Microsoft dient een klacht in tegen Google bij de Europese Unie. Daarmee sluit Microsoft zich aan bij een procedure die al loopt tegen het bedrijf. Google zou concurrenten onmogelijk maken om iets te doen aan de monopoliepositie van het bedrijf in Europa.

De Chihuahua Elmo van een werknemer bij het Google-hoofdkwartier van Zwitserland in Zurich. Beeld reuters

'Google begrenst steeds meer de toegang tot content en data die concurrenten nodig hebben om zoekresultaten aan hun klanten aan te bieden en adverteerders aan te trekken', schrijft de hoofdadvocaat van Microsoft, Brad Smith.

Monopoliepositie
Google heeft 95 procent van de Europese zoekmarkt in handen. Doordat het bedrijf de toegang tot bepaalde informatie afschermt, hebben andere bedrijven volgens Microsoft geen kans iets aan die monopoliepositie te doen.

Als voorbeeld noemt het bedrijf YouTube. Google zou de videosite zo hebben ingericht dat de zoekmachine van Microsoft de video's niet goed kan doorzoeken. Google zou er daarnaast voor gezorgd hebben dat de nieuwe telefoonsoftware van Microsoft, Windows Phone 7, video's op YouTube niet goed kan afspelen.

Boeken
Ook zou Google alleen zijn eigen zoekmachine toegang willen verlenen tot de inhoud van een deel van de boeken die het scant en online zet. Tenslotte wil Microsoft als klant van Google toegang tot de gegevens die Google verzamelt via het advertentiesysteem van het bedrijf. 'De adverteerders maken samen die informatie mogelijk, dus zouden ze er ook toegang toe moeten hebben', schrijft Smith.

Google kan op dit moment niet op de inhoud van de klacht van Microsoft ingaan, laat een woordvoerder weten. Microsoft is zelf meerdere malen het doel geweest van concurrentieklachten. Google beschuldigde zoekmachine Bing van Microsoft onlangs van het kopiëren van zoekresultaten.

Ciao
In september dienden een aantal kleinere webbedrijfjes een klacht in tegen Google. Daaronder was Ciao, dat in handen is van Microsoft. Die klacht spitste zich toe op de volgorde van de zoekresultaten op de zoekmachine van Google. De bedrijfjes claimen dat het bedrijf de volgorde van de resultaten zo manipuleert, dat diensten van concurrenten lager in de lijst terechtkomen.

De plaats op Google is zeer belangrijk voor bedrijven, zeker in landen als Nederland waar het bedrijf een absolute monopolist is op de zoekmachinemarkt. Websites die laag in de resultaten terechtkomen, krijgen een stuk minder bezoekers.

Goede redenen
Google ontkent dat het bedrijven bewust een hogere of lagere plaats in de zoekresultaten zet. 'In alle gevallen waren er goede redenen waarom de websites zo laag scoorden.' De rekenformule die de volgorde van resultaten bepaalt, bestraft bijvoorbeeld websites die integraal tekst kopiëren van andere websites.

Wel gaf het bedrijf volgens Webwereld onlangs toe dat het uitzonderingslijsten hanteert voor websites die onbedoeld negatief beïnvloed worden door de rekenformule.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden