Met pageturners de lezer verleiden

Hoe werf je nieuwe lezers? Met een breed aanbod aan e-books die vooral ontspannen, denkt de digitale abonnementsdienst Elly's Choice. Thrillers, chicklit en een enkele serieuze roman.

Beeld anp

'Digitale leesmap' is de omschrijving die de eerste abonnementsdienst voor Nederlandstalige e-books, Elly's Choice, misschien wel het dichtst nadert. Tien boeken per maand kunnen voor slechts 3 euro worden gedownload, waarvan de helft bestsellers die al langere tijd te koop zijn ('de backlist'), en de helft debuten of minder bekend werk van vijf maanden oud.

Daarmee is Elly's Choice, een initiatief van VBK en Dutch Media, anders dan bestaande abonneemodellen voor e-books. Uitgevers WPG en LannooMeulenhoff werken momenteel aan een Nederlandse Spotify-achtige dienst, waarin voor een vast maandbedrag een onbeperkt aanbod aan boeken te lezen is. Ook buitenlandse e-bookservices, zoals Kindle Unlimited van Amazon, zijn naar Spotify (de streamingsdienst voor muziek) gemodelleerd. Nederlandse bibliotheken hebben een aanbod van 5.500 e-books die via de reguliere abonnementen te leen zijn.

Is Elly's Choice de innovatie die de boekenwereld zo hard nodig heeft? Volgens de initiatiefnemers is het Spotify-model met een 'all you can read'-principe niet wenselijk voor de lezer. De meeste mensen kopen inderdaad een boek op aanraden van een kennis; weinig lezers vinden hun weg in de gevreesde usb-stick met 5.000 illegale boeken. Elly's Choice biedt verhalen en interviews bij de kleine selectie boeken die het maandelijks aanbiedt. Hiermee is het ook een aantrekkelijk alternatief voor de illegale download.

Daarnaast is het een voordeel dat een eenmaal gedownload boek altijd beschikbaar is, zonder internetverbinding. Spotify werkt met streaming, dus als de internetverbinding uitvalt, stopt ook de muziek. Dat principe vertaalt zich moeilijk naar boeken: juist in het vliegtuig of op het strand moet je een boek kunnen lezen, momenten waar tv of sociale media voor worden uitgezet.

80% vrouw

Maar de service, die zich met de naam en het uiterlijk van de website duidelijk richt op vrouwen (80 procent van de afzetmarkt), is niet voor alle lezers een uitkomst. Het aanbod is breed en gericht op ontspanningslezers. Liefhebbers van pageturners als van Sophie Kinsella en Saskia Noort, hoewel er ook literair kwalitatieve titels tussen staan (Auke Hulst, volgende maand Philip Snijder).

Literaire fijnproevers zullen niet direct aangetrokken worden door de thrillers en chicklit die in de lijst prijken. Bovendien ontbreekt de nieuwste literatuur en doen de belangrijke uitgeverijen van toonaangevende literatuur als De Bezige Bij en Querido, beide onderdeel van WPG, niet mee.

Elly's Choice richt zich vooral op een nieuw lezerspubliek, niet zozeer op de bestaande fan van het papieren boek. Een toegankelijke presentatie en commerciële samenwerking met Cheaptickets en Samsung, waar een gratis maand wordt weggegeven bij een aankoop, moeten hierbij helpen.

Nieuw publiek is van levensbelang: de boekenmarkt zit al jaren in het slop, en de komst van e-books heeft hier vooralsnog weinig voor betekend: nog geen 5 procent van de verkoop is digitaal, de bibliotheekuitleen van e-books heeft hetzelfde aandeel. Via bestsellerauteurs als Saskia Noort worden nieuwe lezers misschien aangenaam verrast door een Philip Snijder, bekend van Het geschenk. Er komen in de toekomst waarschijnlijk ook spin-offs voor kinderen en mannen.

Beeld Sijthoff

Financieel uitgeklede schrijvers

Voor schrijvers is Elly's Choice ook een belangrijke vernieuwing. De illegale download is voor schrijvers net zo'n probleem als voor muzikanten en filmmakers. Het Spotifymodel met onbeperkt aanbod zou voor auteurs de slechtste optie zijn, schreven Auke Hulst en Abdelkader Benali in februari in NRC Handelsblad. Musici zijn financieel uitgekleed door Spotify: niet alleen zijn de vergoedingen laag, de verkoop van platen (digitaal of fysiek) is door de dienst ook enorm gedaald. Schrijvers zou een zelfde armzalig lot wachten met een literair Spotify.

Elly's Choice wil niet zeggen hoeveel schrijvers aan de dienst overhouden - dat wordt per auteur afzonderlijk afgesproken - maar diverse deelnemende auteurs hebben zich positief uitgelaten over het verdien- model.

En voor consumenten is het spotgoedkoop. Wie alle 120 boeken leest per jaar betaalt 30 cent per titel. Wie slechts eens in de drie maanden een interessant boek in de lijst ziet staan, is met 8,97 goedkoper uit dan een gemiddeld e-book. Zomerhuis met zwembad van Herman Koch kost bij bol.com 9,99 euro.

Beeld Anthos
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden