Met kortingsacties concurreren pretparken elkaar kapot

Er is een overaanbod van pretparken en dus trachten ze allemaal de bezoeker de achtbaan in te krijgen met een gereduceerde prijs.

De achtbaan in het attractiepark Slagharen. Veel pretparken hebben het moeilijk.Beeld Marcel van den Bergh

Pretparken kunnen hun achtbanen nauwelijks vol krijgen zonder kortingen weg te geven. Inmiddels koopt meer dan de helft van de bezoekers hun kaartjes met korting via bijvoorbeeld supermarktacties of sites als Groupon. Hierdoor komt het verdienmodel van veel parken flink onder druk te staan.

Dat stellen recreatie-experts Hans van Leeuwen en Pieter Cornelis. Alleen in Nederland zijn er al meer dan driehonderd sites als Vakantieveilingen.nl waar dagjesmensen grote kortingen kunnen krijgen op bijvoorbeeld een Walibi-kaartje. Maar het gaat verder, zegt Van Leeuwen van recreatiebureau Pleisure World. Ook via Albert Heijn, C1000 ANWB, NS en HEMA strijden pretparken met elkaar om maar zoveel mogelijk bezoekers via spaaracties naar hun park te lokken.

Waarom? 'Omdat nergens ter wereld het aanbod van dagattracties - zowel pretparken als musea, dierentuinen en andersoortige dagbestedingen - zo groot is als in Nederland', zegt Martijn Rol, sectormanager Horeca & Recreatie bij de Rabobank. Uit een eerder door Rabobank gepubliceerd rapport blijkt dat er een ongekende strijd om de klant gaande is op de markt voor dagrecreatie; het Nederlandse overaanbod leidt tot een 'vechtersmarkt', stelt Rol. Vanwege alle acties komt slechts 60 tot 80 procent van de beoogde entreeprijs daadwerkelijk in de kassa van de pretparken terecht.

Vicieuze cirkel

Over hoeveel bezoekers er precies met korting binnenkomen bij de verschillende pretparken bestaan geen precieze cijfers, omdat de meeste parken hierover zwijgen. Experts gaan uit van een percentage boven de 50 procent. Bij de Efteling, het grootste en populairste park van Nederland dat bovendien relatief weinig kortingsacties heeft, koopt ongeveer de helft van de 4,1 miljoen bezoekers een kaartje met korting, stelt een woordvoerder.

Toch zijn er serieuze twijfels over het nut van alle kortingsacties, zegt Pieter Cornelis, vrijetijdswetenschapper aan de Fontys Hogeschool Tilburg. Hij spreekt van een vicieuze cirkel. Bij een gebrek aan winst houden pretparken minder over om te investeren in nieuwe attracties en het onderhoud van het park.

Nederlandse pretparken grijpen in tijden van crisis volgens Cornelis te vaak naar het op korte termijn meest voor de hand liggende middel: nog meer kortingen weggeven. 'Op deze manier hollen ze zichzelf uit', zegt hij. 'Mensen gaan naar pretparken om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Ze willen hun zorgen vergeten in een andere wereld. Maar door de teruglopende winstgevendheid, dreigen pretparken soberder te worden. Waardoor de broodnodige ontsnapping aan het alledaagse bestaan in het gedrang komt.'

Beeld -

Zonder korting

Zo doet Avonturenpark Hellendoorn dit jaar bewust niet mee aan de Jumbo-actie, zegt een woordvoerder, 'omdat de korting die er wordt gegeven wordt gewoon te diep is'. Het is voor Hellendoorn bijna niet mogelijk winst te maken tegen de lage tarieven, ook omdat mensen die goedkoop binnenkomen over het algemeen veel minder uitgeven aan bijvoorbeeld hamburgers en suikerspinnen.

Het voeren van een dynamisch prijsbeleid - iets wat al veel gebeurt bij vliegtickets - is volgens Rol en recreatie-expert Van Leeuwen een mogelijke oplossing. Op basis van historische gegevens en bijvoorbeeld weersvooruitzichten kan worden voorspeld hoeveel mensen een dagje uit beogen. Wordt het lekker weer en dus druk, dan vraag je als park een hogere prijs. Bij een rustige regenachtige dag een lage prijs. 'Het is zonde als mensen op een bomvolle zaterdag rondlopen tegen een gereduceerd tarief, zoals nu gebeurt', zegt Rol. Kleinere parken als Dierenpark GaiaZOO in Kerkrade en Attractiepark Slagharen zijn hier mee begonnen.

Ook moet er bij de verwende Nederlandse consument eigenlijk een omslag komen - een pretpark kost nu eenmaal geld. Vrijetijdswetenschapper Cornelis wijst op Amerika, waar je voor een dagje Disneyland California al snel 100 dollar (92 euro) betaalt terwijl Nederlandse pretparkbezoekers nauwelijks bereid zijn een dagje pret te hebben zonder korting. Rol: 'Het idee bestaat dat de Efteling duur is. Maar voor een hele dag plezier is 36 euro peanuts. Voor een voetbalwedstrijd betaal je hetzelfde. En daar zit je maar anderhalf uur.'

Achtbaan in de Efteling.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden