Met je eigen motor in Las Vegas op de foto

Het motorbezit is in Nederland sinds 1992 explosief toegenomen. Een jaar later kreeg de georganiseerde motorvakantie serieus gestalte. Topbestemming is de Verenigde Staten waar je vier uur over een kaarsrechte weg kunt rijden zonder één auto te zien....

JOEP AUWERDA

DE NEDERLANDSE Toni Weel hield in 1993 op met het ontwerpen van mode en startte Quantrill Travel, een motorreisbedrijf. Vorig jaar organiseerde ze al 350 trips naar Amerika, dit jaar worden het er waarschijnlijk achthonderd. De curve in de statistiek over motorbezit in Nederland begint flink te klimmen bij het jaartal 1992 en geeft bij 1996 het voorlopig hoogste punt aan: 335 duizend. Denken we daar een rode lijn doorheen die het aantal georganiseerde motorvakanties verbeeldt, dan moet die eenzelfde soort zwenking te zien geven bij 1993, 1994. Rond die tijd zetten een paar enthousiastelingen als Weel commercieel opererende reisbedrijfjes op, die louter en alleen voor motorrijders werken. Ook algemene touroperators beginnen dan geheel verzorgde motorreizen aan te bieden.

Als de folders worden waargemaakt, zijn de routes nauwkeurig te boek gesteld, de hotels geselecteerd op vriendelijke bejegening van de motorrijder (je hebt er ook waar het personeel niet gediend is van modderlaarzen en stoffige gezichten), en de huurmotoren jong en goed onderhouden. Elk denkbaar merk valt te huren: Harleys, rijdende bankstellen (Honda Goldwings), Enduro-motors. Een volgwagen vervoert de bagage (soms ook een reservemotor) en brengt kapotte motoren naar de garage; eenvoudige reparaties voert de reisleider zelf uit. Georganiseerd toeren kan in een sliert, maar ook als individu. In het laatste geval blijven gids en volgauto uiteraard thuis, en is de reissom lager. Rijders die zich als groep bij de reisorganisator melden, kunnen vaak tegen gereduceerd tarief een motorhome huren, waarmee de begeleiding zelf gedaan kan worden.

De topbestemming is de Verenigde Staten, waar Route 66 voor motorrijders ongeveer dezelfde status heeft verworven die de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela voor wandelaars heeft, waar de Daytona Bike Week en de Sturgis Rally & Races honderdduizenden bezoekende motorrijders trekken en waar Robert M. Pirsig (Zen en de kunst van het motoronderhoud) een zomer lang met zoon Chris een tocht van Minnesota naar Californië maakte.

Dat Weels motorreisbedrijf na drie jaar nog maar een krap inkomen oplevert, heeft alles te maken met de faam van Route 66. Weel (44) logeert in een motel in Barstow, op een dag rijden van het einde van Route 66. De klus zit er bijna op: een paar weken lang begeleidde ze een groep van acht motorrijders, die 2200 mijl van de legendarische tweebaansweg tussen Chicago en Los Angeles aflegden. Dit keer reed ze niet op een Harley, maar zat ze aan het stuur van een cargobus. Toni Weel, telefonisch: 'Zakenman Groeneveld wil mij het recht ontzeggen om in reisfolders de naam Route 66 te gebruiken. Die heeft hij als merk gedeponeerd. Eén rechtszaak heb ik gewonnen. Het hoger beroep heeft hij min of meer gewonnen, hoewel ik wel de naam mag gebruiken. Van dat vonnis ben ik nu in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. Het loopt al twee jaar. Bijna dertigduizend gulden heb ik aan rechtsbijstand uitgegeven.'

MOTORFANAAT Peter Verkaik (39) begon in 1982 met Argus Travel. Met de tak USA Motorreizen, die pas sinds 1993 bestaat, verkocht hij in 1995 honderdtwintig reizen, dit jaar tot dusverre al vierhonderd. Zijn reizen hebben namen als Cross Country cruising (in 23 dagen 3400 mijl door acht staten van kust naar kust), Western discovery, Baja Peninsula (Mexico) of Music Cities of the South (zestien dagen langs Nashville, Memphis, Atlanta en New Orleans). De reissommen, afhankelijk van de gehuurde motor, zijn pittig; 23 dagen Cross Country op een Harley Davidson kost 5708 gulden, op een Honda Nighthawk 4866 gulden. Exclusief zakgeld en maaltijden. 'Er zitten heel wat centjes in Nederland', zegt Verkaik. 'Voor sommige mensen is de reis die ze bij me boeken, hun tweede vakantie.'

Amerika, aldus Verkaik, is de grootste markt; hoe verder weg de bestemming, hoe kleiner de animo. 'Je kunt in Amerika vier uur over een kaarsrechte weg rijden zonder één auto te zien. Als op het bergplateau links van je ineens het silhouet opdoemt van, ik weet het, het klinkt kinderlijk, een indiaan op de uitkijk, zou je niet verbaasd staan te kijken. Dat is nog eens wat anders dan in file naar de Loosdrechtse plassen rijden en voor tientallen stoplichten moeten wachten.'

De eerste negen maanden van dit jaar vloog KLM Cargo twintig Nederlandse en 325 Duitse motoren naar de oost- of westkust van de VS of Canada. Op dezelfde dag ingecheckt als zijn berijder reist de in een krat verpakte motorfiets mee in de buik van de Boeing. Ginds rondrijden met een NL-kenteken, de eigen motor in Las Vegas op de foto zetten - dat is extra kicken, zeggen sommige motorrijders. 'Je bent the new kid in town.'

Vervoer op een dergelijk soepele manier uitgevoerd kost naar gelang de bestemming en het soort motorfiets 4861 tot 5675 gulden. De kans bestaat dat het management van KLM Cargo deze speciale service per 1 januari 1997 intrekt. (Waarna altijd de mogelijkheid zal blijven bestaan voor gewoon luchttransport, waarbij de vracht langer van te voren moet worden aangeleverd en een tussenpersoon het transport moet regelen.)

Weels bureau Quantrill adverteert met een fikse reeks exotische bestemmingen: Costa Rica, Guatemala, Brazilië, Zuid-Afrika, maar verreweg het leeuwendeel van de omzet wordt in de Verenigde Staten gemaakt. Voor de heel verre bestemmingen is Weel slechts tussenagent, die informatie geeft en doorverkoopt; de producent is vaak een buitenlands bedrijf.

Exotisch is leuk, maar ook gevaarlijker. Een half-Spaanse, half-Nederlandse reisorganisatie (die niets met Quantrill te maken heeft) had Roel Mulder (43) verteld dat de tienduizend kilometer door Mexico een plezierrit zouden worden, met veel rust en gezellig eten. Informatie over de route hadden de reisorganisatoren niet ter plekke vergaard. Op de kaart stonden wegen die niet meer bestonden en al lang opgeheven benzinepompen. Uit roestige vaten op boerenerven en elkaars tank werden schaarse litertjes benzine getapt. Ultrafijne korreltjes woestijnzand drongen door tot de luchtfilters van de splinternieuwe Yamaha's XTZ 660; na een paar dagen kon iedereen zijn machine alleen nog maar duwend starten. Vaak werd het hotel pas om een uur of vier 's nachts gevonden. Mulder: 'Vierenveertig lekke banden hebben we gehad. Vanaf de eerste minuut ging alles fout.'

De Hilversummer reed langs de voet van een berg ('Met 140 kilometer per uur, ik wilde de verveling verdrijven') en zag het gat in de weg van twee bij twee meter te laat. De Mexicaan die even later eerbiedig een doek over zijn lichaam drapeerde, dacht een lijk gevonden te hebben. Een deelnemer aan de tocht, een Spaanse dokter die twee uur achter Mulder reed en dus laat arriveerde, wist een infuus aan te brengen. Na zes uur gehobbel achterin de volgwagen, kon Mulder definitief worden dichtgenaaid. 'Het was een helletocht, in mijn eentje had ik hem niet overleefd. Maar ik had 'm niet willen missen.'

HET MAANDBLAD Motoren & Toerisme publiceerde december 1995 een overzicht van de mogelijkheden voor georganiseerde motorvakanties. Het beslaat acht dichtbedrukte pagina's en bevat waarschijnlijk nóg niet alles wat er te koop is. (De naam van Mulders reisorganisator staat er bijvoorbeeld niet tussen.) Per sneeuwmobiel door Canada? Het kan. Nog een paar opvallende reizen: twintig dagen Tibet: Himalaya Classic Tour. 5700 mark; twintig dagen India: Rajasthan Maharadscha Tour, 5240 mark; zeven dagen Dolomieten, alleen voor vrouwen: 1050 mark.

Wie een reis gaat boeken, doet er goed aan enige tijd te steken in de keuze van de reisorganisator. Direct bij een organisatie in het buitenland boeken kan honderden guldens schelen. Via Internet zijn ze op te sporen. Tussenpersonen verhogen de oorspronkelijke reisprijs meestal zonder wezenlijke elementen aan de trip toe te voegen.

De Nederlandse organisaties die het vaakst op de lijst worden genoemd zijn, behalve Quantrill Travel en Argus Travel: Vrij Uit, de KNMV, Reisburo Arke, Rally Sport & Adventure en Dutch Ralley Agency.

ANWB-dochter Vrij Uit, autovakantiespecialist, begon in 1994 ook met motorvakanties, en verkocht dat eerste jaar vierhonderd reizen, vorig jaar elfhonderd, en dit jaar zullen dat er nog meer zijn.

KNMV-Motorreizen (van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging), opgericht in 1982, verkocht in 1995 én in 1996 veertienhonderd trips. Zijn specialiteit zijn groepsreizen met de eigen motor, vooral in Europa. De enige full-time betaalde kracht, Lisette Grevers: 'We zijn een vereniging en dus niet uit op een zo hoog mogelijke winst. Dertig vrijwilligers zetten de reizen uit tegen onkostenvergoeding en nemen later ook de begeleiding op zich.'

Opvallend is dat Jan Doets America Tours, gespecialiseerd in reizen naar Amerika, niet voorkomt op de lijst. Sinds twee jaar kunnen er motorreizen geboekt worden. In 1996 werden wegens gebrek aan deelname twee geplande groepstoeren afgelast. De individuele reizen lopen wat beter: ongeveer tachtig motorrijders kozen voor Doets. Hij blijft voorlopig vooral de man van de huurcampers en -auto's.

Een Nederlandse organisatie die ruige off the road trips verkoopt, is de Dutch Ralley Agency. Tot het pakket behoren rally's in de Pyreneeën, Tunesië en Turkije. Eigenaresse Maritte Hermkens verkocht vorig jaar veertig grotere reizen en zo'n zestig Ardennenweekeinden: 'We kennen een gids die een gedoogvergunning heeft om daar in de heuvels te rijden. Op veel plaatsen in de Ardennen is dat verboden. Het is uitkijken geblazen met die vergunningen. Ik heb gehoord van mensen die in de Pyreneeën met een gids gingen crossen. Toen de politie arriveerde, was die gids ineens verdwenen. De deelnemers belandden in de cel, omdat ze niet de juiste papieren konden laten zien. Geen pretje als je Spaans slecht is.'

Argus Travel: 010-4810111, Quantrill Travel: 050-3022743, Vrij Uit: 023-5696969, KNMV-motorreizen: 026-3518535, Jan Doets America Tours: 072-5753333, Reisburo Arke: 020-5550888, Rally Sport & Adventure: 0313-413305, Dutch Ralley Agency: 040-2539970.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden