Met gezamenlijke strategie kunnen ticketprijzen omlaag

De prijzen van vliegtickets kunnen nog verder omlaag. Daarvoor moet de Europa wel met een gezamenlijke strategie komen voor de luchtvaart. Dat was de boodschap van de vijf grootste luchtvaartmaatschappijen woensdag in Brussel.

Vliegveld Le Bourget in Parijs. Beeld anp
Vliegveld Le Bourget in Parijs.Beeld anp

De bestuursvoorzitters van Air France-KLM, Lufthansa, International Airlines Group (IAG), Ryanair en easyJet waren bijeen voor de aftrap van een nieuwe Europese lobby voor de luchtvaart.

Ze vinden dat de regels eenvoudiger kunnen, de kosten op luchthavens nog de pan uit rijzen, de luchtverkeersleiding nodeloos ouderwets is geregeld en er te veel belastingen zitten op tickets.

Het vijftal wil de beveiligingskosten op luchthavens op de staat afwentelen. Het tegenhouden van bolletjesslikkers, terroristen en andere bedreigingen is volgens hun een zaak van nationale veiligheid. De kosten daarvoor zouden daarom niet langer op het conto van de toeristen en zakenreizigers moeten komen, luidt het pleidooi. Ook storen ze zich aan 'onredelijke heffingen' op luchthavens, zoals belastingen voor milieu en geluid.

De organisatie van luchtverkeersleiding kan beter, want nu is het nog ieder land voor zich. Er zijn daardoor meer dan 60 luchtverkeerscentra in Europa, wat de organisatie inefficiënt en duur maakt. Dat is in de Verenigde Staten beter geregeld, waardoor de kosten lager zijn. Door de versnippering van de luchtverkeersleiding moeten luchtvaartmaatschappijen in verhouding vaker omvliegen.

De vliegtuigmaatschappijen richten zich tegen eurocommissaris van Transport, Violeta Bulc. Het is een opmerkelijk coalitie, omdat dat de vijf elkaars aartsvijanden zijn. Vooral de internationale netwerkmaatschappijen, zoals Air France-KLM en Lufthansa, kunnen de Europese prijsvechters niet luchten of zien. De 'oude reuzen' zijn de afgelopen jaren veel klanten kwijtgeraakt door de lage ticketprijzen van maatschappijen als easyJet en Ryanair.

Scanner op de luchthaven Schiphol. Beeld ANP
Scanner op de luchthaven Schiphol.Beeld ANP

Gezamenlijk profijt

Het is geen toeval dat de maatschappijen nu toch eensgezind zijn, zegt luchtvaarteconoom Hans Heerskens. De maatregelen die ze voorstellen, zijn allemaal zaken waarvan de luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk profijt van hebben. Ze zijn allemaal gebaat bij lagere ticketprijzen. Iedere euro aan belasting minder op een ticket leidt automatisch tot meer passagiers. 'Als je de prijs op aardappelen verlaagt dan gaan niet opeens de consumptie van aardappelen omhoog. Bij vliegtickets is dat wel zo.'

Meer passagiers betekent meer omzet en lagere kosten. Ook kunnen de maatschappijen dan grotere vliegtuigen aanschaffen en zo dus weer de kosten per stoel omlaag brengen.

Opvallend genoeg hielden de vijf bestuursvoorzitters geen pleidooi voor een gezamenlijke aanpak tegen staatsteun bij maatschappijen uit het Midden-Oosten. De Europese maatschappijen zijn het daar onderling over oneens.

IAG, moederbedrijf British Airways en Iberia, heeft een van de Golfmaatschappijen als aandeelhouder. Onlangs stapte het bedrijf uit een andere Europese brancheorganisatie nadat die op verzoek van Air France-KLM en Lufthansa een vuist maakte tegen de maatschappijen als Etihad, Qatar Airways en Emirates.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden