Met de nieuwe Compass is Jeep er niet in geslaagd een opvallende auto te maken, maar wel een heerlijke

Beeld Getty

Er was een tijd dat de openbare weg nog níét vergeven was van de SUV’s. Toen een Land Rover of een Jeep nog exclusief was. En bijzonder. Niet alleen qua formaat (joekel), maar ook op het gebied van rijcomfort en -prestaties (matig respectievelijk indrukwekkend). Het was een auto als geen andere.

U kunt zich die tijd vermoedelijk nauwelijks nog herinneren. Jeep is links en rechts ingehaald door merken die superieure SUV’s maken (Audi, Porsche en tegenwoordig zelfs Peugeot). Hoe mee te doen in die race? Het Amerikaanse merk, al weer enige jaren in bezit van het Italiaanse Fiat, lijkt te hinken op twee gedachten: meegaan in de grote massa SUV’s of eruit springen met opvallende modellen of met iets revolutionairs onder de motorkap.

De ruim twee jaar geleden geïntroduceerde Renegade is een lekker opvallende kleine SUV: eigenwijs vierkant met grappige details als de ‘jerrycan-achterlichten’.

Bij Blik was er enige hoop dat de nieuwe Compass ook wat eigenwijzer zou worden. Hij is het grotere broertje van de Renegade en de eerste versie ervan (ontwerpjaar 2006) is zeker qua uiterlijk de sufste Jeep ooit gemaakt. De nieuwe is beslist mooier, maar even onopvallend als zijn voorganger. Met uitzondering van de typische Jeep-grille en de in het donker opvallende achterlichten (waarin je de letter J kunt herkennen) is de buitenkant zo doorsnee als een bruine boterham. De pr-man van Fiat/Jeep lachte die constatering blijmoedig weg. ‘Doorsnee is het nieuwe apart.’ Zou zomaar het nieuwe motto van Jeep kunnen zijn. Want ook van binnen heerst het déjà-vu. We kunnen daarover gaan jammeren, maar het is natuurlijk ook gewoon préttig dat je instapt en vrij snel vertrouwd bent met de wirwar aan knopjes en schermpjes. Het is meer Kia dan Citroën, zeg maar. En de meeste mensen vinden dat prima.

Ook onder de motorkap is de nieuwe Compass behoorlijk doorsnee. Blik kreeg een handgeschakelde dieselversie mee. Inderdaad, de brandstof die nog weinig mensen in hun nieuw aan te schaffen auto zullen willen. Wie weet tenslotte wat die door schandalen en verboden geplaagde brandstofmotor over een paar jaar nog waard is? Eerder minder dan meer dan verwacht. Maar in veel zaken is Jeep conservatief: een (plug-in)hybride of elektrische auto hebben de Amerikanen voorlopig nog niet. De invoering van de eerste staat op zijn vroegst voor over twee jaar gepland. 

Diesel dus, en een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Voor zakelijke leaserijders die een sportieve rijstijl hanteren, wordt daar dan altijd achteraan gezegd. Dat zakelijke zou weleens kunnen kloppen. De nieuwe Compass is voorzien van alle luxe die ook zakelijke sedans kennen: zeer comfortabele stoelen, een zee aan ruimte voor de achterpassagiers, overzichtelijke klokken, meters en schermen en voldoende veiligheidsvoorzieningen. Maar wel iets te veel mogelijkheden. Er is onvoldoende nagedacht of het wel echt noodzakelijk is sommige functies (media) én op het stuur én met ouderwetse knoppen én via het touchscreen te bedienen. En waarom zou je de airco met lastige aanraakschuifpijltjes bedienen als direct daaronder prima functionerende tactiele draaiknoppen zitten? Zoals je van een goede kledingzaak verwacht dat ze op grond van jouw smaak selecteren, zo moet een autofabrikant niet álle mogelijkheden aanbieden maar beslissen wat voor mij het handigst is. Een ander minpuntje, voor we eindigen met een oprecht gemeende loftrompet: de 1.6-motor heeft een voor het gewicht van de auto (1.500 kilo) mager vermogen van 120 pk. Dat merk je vooral als je te veel terugzakt in een versnelling; dan wordt accelereren kansloos. 

Maar verder rijdt de nieuwe Compass vorstelijk. Niet alleen het interieur voelt vertrouwd. Sturen, remmen, alles gaat alsof je nooit anders deed. En wat een wegligging! Gemaakt voor de lange afstanden en dus inderdaad voor de zakelijke rijder; niet voor niets zijn er twee benzine- en vijf dieseluitvoeringen. De 1.6 van Blik is de bescheidenste van het stel, de overige vier hebben een 2-litermotor én vierwielaandrijving. Dat laatste ontbeert onze 1.6-versie. Zo ver is het al gekomen: een Jeep met voorwielaandrijving. Vroeger zou de uitvinder van de SUV zich ervoor schamen, nu niet meer. Blik evenmin.

Gereden Jeep Compass Limited

Handgeschakeld, 6 versnellingen, 1.6 MultiJet Limited, diesel, 4 cilinders
Prijs € 45.120 (vanaf € 39.490)
Vermogen 120 pkLxBxH 439x182x163 cm
Gewicht 1.500 kilo
Verbruik tijdens test 1 op 16
Energielabel E

 Leefstijl

Het gaat goed met Jeep. Van 2009 tot nu steeg het aantal jaarlijks verkochte autos wereldwijd van 300 duizend naar 1,4 miljoen. Mede dankzij een hele reeks accessoires die van Jeep een heus lifestylemerk hebben gemaakt. Petten, tassen, fietsen en zelfs Jeep-messen: je kunt het leefstijltechnisch zo gek niet bedenken of het bestaat met een Jeep-logo erop.

Mes van JeepBeeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden