Met Arabisch geld een SUV

In Nederland wordt Spyker Cars met de nodige scepsis bekeken, maar in de Arabische wereld is de luxe automaker uit Zeewolde hot....

Winst wordt er niet gemaakt in de stofvrije fabriekshal inZeewolde en veel auto's worden er ook niet verkocht. De Arabierenlijken daar echter maling aan te hebben.

Een paar maanden geleden nam een dealer van Spyker in deGolfstaat Qatar onderhands een pakket nieuwe aandelen op. Maandagnam de Arabische investeerder MerchantBridge een belang van 15procent in de luxe automaker. Hij betaalt daarvoor twaalf europer aandeel, hetgeen Spyker de lieve som oplevert van 3,9 miljoeneuro.

Topman Victor Muller, immer op zoek naar geldschieters, isenthousiast. Voor lange tijd denkt hij MerchantBridge aan zijnbedrijf te hebben gebonden.

Muller is echter nog niet klaar met zijn expansieplannen. 'Ikga voorlopig door.' Emissies sluit hij niet uit.

Muller zegt de miljoenen nodig te hebben voor de ontwikkelingvan nieuwe modellen, waaronder een 'sports utility vehicle'(SUV). Deze terreinwagen zal, als het aan de Amsterdamsewethouder Maij ligt, de PC Hooftstraat in hoofdstad, nooit aandoen, maar daar zal Muller niet om rouwen.

De luxe terreinwagen is vooral bedoeld voor de Arabischemarkt. In veel Arabische landen is het te heet om in eencabriolet te rijden, weet Muller.

Op het gebied van exclusieve terreinwagens heeft de SUV vanSpyker weinig concurrentie. Er is er nu alleen de PorscheCayenne Turbo. Wereldwijd worden daar ongeveer 27 duizendexemplaren van verkocht. Veel daarvan gaan volgens Muller naarDubai. In maart 2006 wordt de nieuwe Spyker op de autosalon vanGenève gepresenteerd.

Financieel loopt het nog niet op rolletjes bij Spyker. In deeerste helft van 2005 werd 2,66 miljoen euro verlies geleden,iets minder dan de 2,74 miljoen euro van een jaar eerder.

Er is meer vraag naar de wagen: nu rijden er 35 vermogendenin rond, dit jaar verwacht Spyker veertig tot vijftig auto's teproduceren. In 2004 waren het er 31. Ook het orderboek is betergevuld. 151 Rijken wachten nu op hun wagen van driehonderdduizendeuro of meer.

Veel rijden ze daar echter niet in. In Pebble Beach, Monacoof Dubai komt de kilometerteller nauwelijks boven de tweeduizendper jaar, vertelde Muller eens. 'De Spyker is een pronkstuk. Vaakis het de zevende auto, naast de Aston Martins en de Ferrari's.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.