Column

Messing op je wagen: straatbeeldverrijking of alleen voor proleten?

Messing op auto's? Hoe kan dat nou weer?

Beeld afp

Er worden tegenwoordig weer meer rode auto's verkocht, 6,2 procent van het totaal tegen 4,2 procent twee jaar daarvoor. Dat is goed nieuws voor wie een beetje somber wordt van de fascistische hoeveelheid grijs- en zwarttinten die de openbare weg nu al zo lang domineren, de leasemannetjeskleuren. De toename hebben we aan de autoindustrie zelf te danken, die nu al een aantal jaar bovengemiddeld vaak nieuwe modellen in het rood presenteert, in hun persmateriaal. U bent als consument best beïnvloedbaar.

Wat dat betreft zou het goed kunnen dat het over een paar jaar nóg sfeervoller wordt en oranje aan een kopersopmars begint. Op de belangrijke autobeurs van Genève, net afgelopen, werden overdonderend veel nieuwe- en studiemodellen in een zonnig-herfstige esdoornbladenkleur voorgesteld. In Genève was iets nóg opmerkelijkers aan de hand op kleurgebied, dat, anders dan rood en oranje, ook de leasemannenmarkt zou kunnen aanspreken: messing.

MESSING?!!?!

Zeker, de tint van de geelgoudgekleurde koper-zinklegering zie je sinds dit jaar ineens overal in allerhande afwerkingsdetails. En dat is erg raar, want messing is in autoland onlosmakelijk verbonden geraakt met de housebroek, nee, met het matje onder de patsermodelletjes, de Subaru Impreza WRX, generatie 2003. Een testosteronwagentje dat bekend kwam te staan als het goedkope alternatief waarmee je je baas bij een stoplichtsprintje kon vernederen. Favoriete uitvoering: elektrisch blauw, met messing wielen. Knetterordinair en daarmee heel erg cult, maar evengoed: knetterordinair.

Past ook goed bij het imago dat messing kreeg na veelvuldig in de jaren zestig- en zeventiginterieurkunst te zijn gebruikt: dat van doen of je duur en chic bent. Omdat het goudkleurig is, zonder goud te zijn. Messing, dat werd Jeroen Krabbé naakt met een glas whisky in de serie De fabriek (1981).

Maar omdat jarenzestig- en zeventigdesign het alweer jaren heel goed doen op de dure vintagemarkt zie je sinds een jaar of vijf weer gekmakend veel messing in de betere interieurzaak. Waarschijnlijk ook in die van veel auto-ontwerpers.

Het kan nu twee kanten op, want je ziet messing zowel bij patserige racewagens (Gemballa) als bij chiquere modellen (Mercedes, DS). Dus het wordt of een straatbeeldverrijking, of het belandt, net als matte verf een paar jaar geleden, onomkeerbaar op proletenterrein. Ik hoop op het eerste.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden