Mercedes moet bloeden na royale baanbelofte

De nieuwe top van Mercedes probeert het prestigieuze automerk weer winstgevend te maken. Duizenden werknemers wordt een smak geld beloofd, als ze maar vertrekken....

Veel geld binnenhalen met het bouwen van auto's in het zogehetenpremium-segment is één ding. Maar er ook veel geld aan overhouden, isiets heel anders. Bij Mercedes worstelen ze al langere tijd met ditprobleem en de tijd dringt bij deze dochter van DaimlerChrysler.

De Mercedes Car Group verkocht vorig jaar ruim 1,2 miljoen auto's,inclusief 152 duizend exemplaren van het stadsautootje Smart. Dat leverde'Stuttgart' een omzet op van 49,6 miljard euro. Ofwel: een gemiddeldeverkoopprijs - inclusief Smart - van veertigduizend euro per auto.

De winst valt echter vies tegen, zeker vergeleken bij andereautofabrikanten. Bijvoorbeeld afgemeten per werknemer doet Mercedes hetslechter dan het Franse PSA (Peugeot en Citroën). Mercedes (106 duizendmedewerkers) haalde vorig jaar 6,4 miljoen euro nettowinst per duizendwerknemers, terwijl PSA (207 duizend banen en vooral actief in hetmiddensegment) op 6,5 miljoen uitkwam.

Veel pijnlijker is het contrast met aartsrivaal BMW. Bij hetsuccesbedrijf uit München (eveneens 106 duizend man in dienst) genereerden duizend arbeiders en verkopers gemiddeld 21 miljoen euronettowinst. Bij Porsche is dat maar liefst 53 miljoen euro.

Het leed is nog niet geleden. De verkopen van Mercedes daalden deafgelopen maanden verder, vooral bij de profijtelijkste modellijn, deE-klasse. In het eerste kwartaal leed Mercedes het eerste verlies indertien jaar, terwijl het bedrijf tot overmaat van ramp werd ingehaald doorBMW als 's werelds grootste maker van luxe-auto's.

Het introduceren van nieuwe modellen, zoals onlangs de compacte B-klasse(in Nederland te koop vanaf 26.400 euro), is niet voldoende. Mercedes moet een fundamenteler probleem te lijf: er zit te veel 'vet' aan het bedrijf,zeker nu robots oprukken.

Adviseurs van McKinsey kwamen eerder tot die conclusie. De firma,waarvan de rapporten door managers vaak gretig worden gebruikt omreorganisaties te legitimeren, zei in juni vorig jaar dat Mercedes inDuitsland een 'productiviteitsreserve' heeft van 10 procent. Lees: een opde tien werknemers kan beter vertrekken.

De top van Mercedes legde het rapport echter naast zich neer. Inplaats daarvan sloot het bedrijf een akkoord met de bonden waarmeevijfhonderd miljoen euro zou worden bespaard. In ruil voor flexibelearbeidstijden en kortere pauzes kreeg het Duitse personeel - 93 duizendmensen - een baangarantie tot eind 2011.

Dat blijkt een dure belofte te zijn. De lonen in West-Duitsland zijnde hoogste ter wereld na die in Denemarken, aldus het economische instituutIW in Keulen. Niet voor niets wil Dieter Zetsche, de net aangetreden baasvan Mercedes, alsnog bijna 10 procent van het Duitse personeel - 8500mensen - weg hebben, bleek woensdag.

Maar Zetsche (52), die over vier maanden doorstroomt naar de hoogstepositie bij DaimlerChrysler, moet vanwege de door zijn voorgangers gegevenbaangarantie flink met de buidel rammelen. Met een budget van 950 miljoeneuro - 112 duizend euro per 'ongewenste' werknemer - hoopt hij personeelover te halen het bedrijf vrijwillig te verlaten. Het geld komtvermoedelijk uit de verkoop van een motorenfabriek. Mercedes heeft beloofddat de operatie niet ten koste gaat van de winst.

Mercedes is niet de enige Duitse fabrikant die nu duur betaalt voor eenbaangarantie. Ook Volkswagen gaf een garantie tot 2011, maar zei deze maandtoch duizenden banen te willen schrappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden