Mercedes bibbert voor landgenoot en Lexus

Het gaat niet goed met Mercedes. Na een jaar van worstelingen met de kwaliteit, banenverlies en wijzingen aan de top, verliest Das Haus nu ook de titel van het best verkopende bedrijf in de topklasse....

De Stuttgarters zijn er goed ziek van, want voor de werknemers van Mercedes geldt maar één ding: de beste zijn.

De verkoopcijfers van dit jaar markeren wat al langer duidelijker is. De ster van Mercedes-Benz verbleekt. De klant vindt de hogere prijs voor een Mercedes niet langer vanzelfsprekend. Zijn andere auto’s niet even goed? Waarom moeten we dan zo veel extra betalen?, vragen de kopers.

De Amerikanen hebben de Mercedes al van de eerste plek gestoten. Zij kopen vaker de topauto van Toyota: de Lexus. Het is een teken aan de wand voor zowel Mercedes als BMW, want hoewel de Lexus wereldwijd niet kan tippen aan hun verkopen (dit jaar worden vierhonderdduizend verkochte exemplaren verwacht), de Japanse opmars is niet te stuiten. Toyota wil van Lexus een wereldwijd topmerk maken en vooral de Europese markt veroveren.

Clem Dickmann, onafhankelijk adviseur voor de autoindustrie, zei eerder in de Volkskrant: ‘Mercedes heeft veel gevoel voor het maken van goede auto’s, maar het bedrijf voelt de markt minder goed aan.’

Jarenlang stonden de klanten in de rij voor een Mercedes-Benz. Verkooppraatjes waren niet nodig. De klanten kwamen toch wel. Maar de buitenwereld is veranderd en dat eist een andere instelling van de autofabrikant.

Mercedes nuanceert het verlies van de kroon. De Duitsers wijzen op het toegenomen aantal verkopen. Mercedes hoopt volgend jaar verder de vruchten te plukken van de lancering van vier nieuwe modellen in 2005. Daarnaast zetten de Stuttgarters hun hoop op de introductie van het vlaggenschip, de nieuwe S-klasse, op de Amerikaanse markt.

De cijfers uit Europa moeten het vertrouwen van Mercedes aantasten, want BMW groeit harder. In november werd 9,5 procent meer auto’s in Europa verkocht dan een jaar eerder. Mercedes kwam, ondanks de nieuwe merken, niet verder dan een plus van 3,5 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden