'Melkproductie is ramp voor milieu'

Klanten van Unilever krijgen les in duurzaam leven. Om milieuwinst te boeken, moet de consument namelijk ook wat duur, zegt de chairman....

Door Pieter Klok

Unilever heeft deze week op veel van zijn producten een geheel nieuw logo geplakt: Cleaner Planet Plan staat erop. Producten die zo’n logo krijgen, vervuilen de wereld minder dan vergelijkbare producten. Het logo is ingevoerd in alle landen waar Unilever actief is en richt zich in eerste instantie op wasmiddelen en vaatwastabletten.

Aan het logo hangt ook een opvoedprogramma vast. Klanten van Unilever krijgen les in duurzaam leven. Het is niet voor het eerst dat het bedrijf zijn klanten probeert tot ander gedrag te verleiden. In Afrika en andere ontwikkelingslanden brengt Unilever al jarenlang de basisbeginselen van persoonlijke hygiëne onder de aandacht.

‘Het is in wezen hetzelfde als het logo ‘Ik kies bewust’ dat we met een aantal andere partijen in vijftig landen hebben ingevoerd’, zegt Peter ter Kulve, chairman van Unilever Benelux. ‘Daar is de boodschap: als je dit product kiest, kies je voor relatief gezond. Nu is de boodschap: als je voor dit product kiest, kies je voor een relatief kleine impact op het milieu.’

Maar in tegenstelling tot bij ‘Ik kies bewust’ doet Unilever het dit keer alleen. Het bedrijf wil daarmee nogmaals onderstrepen hoe duurzaam het is. Vorige week werd Unilever door de Dow Jones Sustainability Index voor de elfde achtereenvolgende keer uitgeroepen tot de meest duurzame voedselproducent.

Wanneer krijgt een product het logo?

‘Als er een significante milieuwinst is geboekt. Wat significant is, verschilt per categorie. Bij wasmiddelen is meer winst te halen dan bij deodorant. Om de milieuwinst ook echt in zijn totaliteit te boeken, moet de consument ook zelf wat doen. Via verpakkingen en mediacampagnes informeren we consumenten over verbeteringen in hun wasgedrag, zodat ze bijvoorbeeld leren dat het beter is de vaatwasser vol te stoppen.’

Moeten jullie niet vooral naar jullie eigen milieuvervuiling kijken? In jullie fabrieken en op jullie plantages?

‘De laatste jaren hebben we het milieubeslag van de fabrieken al flink teruggebracht. Het verbruik van water en energie is gedaald, maar als je de impact op het milieu verder wil verlagen moet je naar de hele keten kijken. Naar de grondstoffen, bijvoorbeeld, maar ook naar de eindgebruiker.

‘Elke productgroep heeft daarom een integrale analyse gemaakt van de invloed op het milieu. Daarna is gekeken naar de besparingen die te behalen zijn. Ik gaf toen leiding aan de ijsdivisie. Kun je vrieskisten maken die minder energie gebruiken? Of kun je ijsjes maken die je niet meer tot 18 graden onder nul hoeft in te vriezen?

‘En bij de grondstoffen was de vraag ‘welke melk gebruik je?’. De productie van melk is natuurlijk een ramp voor het milieu gezien de methaan die uit de koeien komt. In Europa hebben we daarom, samen met een groep gelijkgestemde melkveehouders, de zuivelsector en ngo’s, een programma opgezet met als doel duurzame normen voor de melkveehouderij op te stellen. En dan moesten we natuurlijk ook nog nadenken welke bijdrage wij leverden aan het probleem van overgewicht.

‘Deze exercitie hebben we bij alle categorieën gedaan. Bij de wasmiddelen hebben we gemerkt dat je, als je echt impact wil hebben, ook naar de consument moet kijken. De grootste milieubelasting treedt niet op bij de productie, maar bij het gebruik. De eindgebruikers kunnen dus ook veel meer doen: op een lagere temperatuur gaan wassen en voor kortere wasbeurten kiezen.’

Wie controleert of het logo wel terecht is toegekend?

‘Niemand, maar het is niet in ons belang om hier schimmig over te doen. De interne maatstaf die we onszelf opleggen, is minstens net zo streng als bij een onafhankelijk toezichthouder.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden