Vakantiegangers met de camper. Deze personen komen niet in het verhaal voor.
Vakantiegangers met de camper. Deze personen komen niet in het verhaal voor. © ANP

Meldpunt voor klanten die bedreigd worden door camperbedrijven na publiceren slechte recensie

Het blijkt niet zonder gevaar: een kritische reactie op internet achterlaten over de aankoop van een camper. Reden voor de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) om deze week een meldpunt te openen voor klanten die bedreigd worden door camperhandelaren.

Al langere tijd kreeg de NKC signalen dat mensen die zich via sociale media negatief uitlieten over hun camper met intimidatie te maken kregen. 'Ze zijn bij me langs de deur geweest, ik kreeg brieven door de bus en werd bestookt met aangiftes,' vertelt een campereigenaar die anoniem wil blijven.

Hij kocht zijn camper bij een bedrijf in Drenthe en plaatste - nadat bleek dat de remmen van de camper niet deugden en de motor om de haverklap afsloeg - een negatieve recensie op de site van het NKC. Toen hij op verzoek van het bedrijf weigerde zijn reactie te verwijderen, begon de ellende.

'En daarom hebben wij nu dit meldpunt in het leven geroepen,' zegt Sven Schutte, manager marketing en communicatie van de NKC, 'zodat we een nog beter beeld krijgen van welke camperbedrijven zich schuldig maken aan dit gedrag.'

Onafhankelijk platform

Ze hadden spijt gekregen van hun review

Sven Schutte

Het fenomeen doet zich voor sinds de NKC afgelopen voorjaar op de website is gestart met een bedrijvengids, waar camperaars recensies kunnen achterlaten. Schutte: 'Het moet klanten een overzicht van de campermarkt bieden en hun helpen om ervaringen te delen. Het is bedoeld als onafhankelijk platform. Maar na lancering ontvingen we regelmatig telefoontjes van firma's die vroegen of we de negatieve reacties eruit konden filteren.' Soms belden de schrijvers van zo'n recensie zelf. 'Ze hadden spijt gekregen van hun review,' vertelt Schutte, 'of ze voelden zich er niet goed meer bij. Vaak bleek dan dat ze waren benaderd door een camperhandelaar, die met juridische stappen dreigde als de reactie niet werd weggehaald.'  

Sommige camperfirma's namen de afgelopen maanden in de algemene voorwaarden van hun bedrijf een extra paragraaf op: hun klanten zouden zich in geen geval via sociale media negatief mogen uitlaten. Deden ze dit toch, dan zou een boete van vijf duizend euro het gevolg zijn.

Intimiderend

Maar er moeten wel mogelijkheden zijn om reacties te verwijderen als de consument aantoonbaar niet in zijn recht staat

Tom Huyskens

Volgens de NKC - die speciaal een jurist inschakelde - missen dit soort clausules elke juridische basis. 'Maar het wordt wel als intimiderend ervaren,' zegt Schutte. Ook een medewerker van het NKC, die op advies van de politie anoniem wil blijven, kreeg te maken met fysieke bedreiging. 'Eerst had ik de camperhandelaar gezegd dat ik de slechte recensie niet kon verwijderen. Vervolgens ging hij met anoniem nummer bellen,' vertelt de medewerker, 'Hij zei me dat hij me wist te vinden als die reactie er niet afging.' Toen de scheldpartijen en bedreigingen doorgingen besloot de NKC aangifte bij de politie te doen. 'Het vreemde was dat ik zeker wist dat het om dezelfde camperhandelaar ging,' zegt de medewerker, 'ik herkende zijn stem. Alleen belde hij nu steeds met onbekend nummer.'

Waar restaurants al veel meer gewend zijn aan een slechte recensie op internet - via IENS of eet.nl - moet men er in de campeerbranche nog aan wennen. 'Het is echt een nieuw fenomeen,' zegt Schutte, 'zo'n platform om de service te verbeteren is bij camperhandelaren nog totaal onbekend.' Via het nieuwe meldpunt wil de NKC bedrijven die over de scheef gaan eerder aanspreken op hun gedrag. Ook overwegen ze een zwarte lijst.

Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag, keurt de intimidatie uiteraard af. Ook zegt hij dat het niet de bedoeling is dat bedrijven clausules gaan opnemen. 'Maar er moeten wel mogelijkheden zijn om reacties te verwijderen als de consument aantoonbaar niet in zijn recht staat,' zegt Huyskens, 'men moet paal en perk kunnen stellen aan klanten die ongefundeerd een bedrijf zwart maken. Ook daar zijn helaas genoeg voorbeelden van.'