Megaschuld dreigt TomTom boven het hoofd te groeien

Navigatiemaker moet binnen jaar na aankoop ruim 1 miljard afschrijven op Tele Atlas...

Amsterdam Wie ruim een jaar geleden rond de feestdagen een TomTom kocht, was gemiddeld iets meer dan 140 euro kwijt. Afgelopen Kerstmis hoefde voor een vergelijkbaar apparaat nog maar 100 euro betaald te worden. Zie hier het probleem waarmee TomTom worstelt: afnemende consumentenbestedingen en toenemende concurrentie zetten de prijzen van navigatieapparaten onder druk. Gevolg: de winst daalde in een jaar met bijna eenderde.

Op zich lijkt er niet zoveel aan de hand: voor een fabrikant van luxeproducten die opereert op markten in een diepe recessie, is een kwartaalwinst van 70 miljoen euro nog altijd redelijk. Bovendien verkocht TomTom in de Verenigde Staten vorig jaar 90 procent meer apparaten. Dat zijn vrolijk stemmende groeicijfers.

Maar TomTom heeft problemen: het concern zit tot over zijn oren in de schulden door de overname van kaartenmaker Tele Atlas, vorig jaar voor 2,9 miljard euro. Het is de vraag of de inkomsten dit jaar hoog genoeg zullen zijn om de rentelast over die lening (restschuld: 1,1 miljard euro) te kunnen dragen. De laatste drie maanden van vorig jaar moest alleen al bijna 28 miljoen euro rente worden betaald. TomTom moest ook nog eens ruim een miljard euro afschrijven op Tele Atlas, waardoor het concern over 2008 een nettoverlies boekte van 873 euro.

Om niet verder in de problemen te raken, is het essentieel dat TomTom de verkoop en marges van navigatieapparaten dit jaar op peil weet te houden. Maar de vooruitzichten zijn somber. In Europa is de verkoopgroei afgevlakt, hoewel Europese consumenten de gevolgen van de economische teruggang nog maar beperkt voelen.

Het concern zegt bovendien last te hebben van winkeliers die hun voorraden ‘oude tomtommetjes’ aan het afbouwen zijn. Daardoor kopen retailers weinig apparaten in. Op de verzuchting van een analist wanneer de winkeliers hun voorraden eindelijk hebben uitverkocht (het probleem speelt al bijna een jaar), zei financieel topvrouw Marina Wyatt te verwachten dat dat voor het einde van het tweede kwartaal het geval zal zijn.

Dat zou een mooi moment zijn, want dan verschijnen de nieuwe modellen die de consument moet verleiden tot nieuwe aankopen. Als die echter de hand op de knip houdt, moet de concernleiding mogelijk om de tafel met de banken om te onderhandelen over de voorwaarden van de lening, liet topman Harold Goddijn dinsdag doorschemeren.

TomTom verlaagt intussen de kosten (met 60 miljoen) en hoopt op nieuwe inkomstenbronnen. Goddijn rekent op een miljoen gebruikers van Live Services aan het eind van het jaar. Deze online dienst, met onder meer actuele verkeersinformatie en routes naar goedkope tankstations, heeft 130 duizend klanten. Die betalen lang niet allemaal de 10 euro die een maandabonnement kost. Veel gebruikers hebben een gratis proefabonnement. Goddijn verwacht dat ongeveer een kwart zal overstappen naar een betaald abonnement, maar TomTom wil niet zeggen hoeveel het overhoudt aan deze klanten.

Daarnaast moeten de inbouw van apparaten in auto’s (TomTom heeft een deal met Renault) en gps-software voor mobiele telefoons nieuwe inkomsten opleveren. De bedragen zijn echter nog gering: bijna 90 procent van de inkomsten komt nog altijd uit de verkoop van de ‘kastjes’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden