Megafusie in Amerikaanse vliegtuigbouw

Na drie jaar onderhandelen hebben de twee belangrijkste vliegtuigproducenten van Amerika, Boeing in Seattle en McDonnell Douglas in St. Louis, besloten te fuseren....

Van onze correspondent

Oscar Garschagen

WASHINGTON

Het nieuwe bedrijf met 200 duizend werknemers en een marktaandeel van meer dan 60 procent zal jaarlijks voor 48 miljard dollar aan passagierstoestellen, gevechtsvliegtuigen en helikopters gaan verkopen. Het nieuwe Boeing-concern wordt niet alleen de grootste vliegtuigbouwer ter wereld, maar ook het voornaamste exportbedrijf van Amerika.

De overname werd zondagmiddag enkele uren voor het opengaan van de beurzen in Azië bekendgemaakt door Philip Condit, president-directeur van Boeing. Condit, die superlatieven tekort kwam om de omvang en het belang van het nieuwe bedrijf te typeren, sprak van een 'historisch moment in de geschiedenis van de Amerikaanse luchtvaartindustrie'. Condit zal ook het nieuwe concern gaan leiden. Harry Stonecipher, nu president-directeur van McDonnell Douglas, wordt tweede man.

Boeing creëert met de overname van het 76 jaar oude McDonnell Douglas voldoende productiecapaciteit om de stroom van orders voor passagierstoestellen (vooral 737's, 747's en de nieuwe 777's) aan te kunnen. Boeing kampte met tekorten aan ingenieurs, mecaniciens en productiefaciliteiten.

De overname heeft tot gevolg dat ook de defensietak van Boeing wordt uitgebreid met de kennis, ervaring en faciliteiten van McDonnell Douglas, maker van de DC en MD-series. Het nieuwe Boeing komt daardoor in een betere positie om mee te dingen naar opdrachten voor de ontwikkeling en bouw van nieuwe gevechtsvliegtuigen, de zogenoemde joint strike fighter in het bijzonder. De andere kandidaat voor deze order is Lockheed Martin Marietta. Dit gevechtstoestel kan worden gebruikt door alle strijdmachtonderdelen. Ook Nederland zal dit toestel aanschaffen als opvolger van de F-16.

De fusie, die vanwege de groei in deze sector niet gepaard zal gaan met ontslagen maar wel met overplaatsingen, moet nog worden goedgekeurd door de anti-trustdivisie van het ministerie van Justitie in Washington DC. Aangezien de belangen van het nieuwe Boeing zijn gespreid over verschillende sectoren (passagiersvervoer, defensie en ruimtevaart) wordt niet verwacht dat de de overname zal worden tegenhouden.

Hoewel de transactie werd gepresenteerd als een fusie, gaat het om een overname. Nadat het Pentagon McDonnell Douglas van de lijst van kandidaten had geschrapt voor de bouw van een nieuw gevechtsvliegtuig voor alle onderdelen van de strijdkrachten, rezen er twijfels over de toekomst van het bedrijf.

De vorming van een nieuw Boeing McDonnell Douglas-concern heeft grote consequenties voor het Europese Airbus, het consortium van Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje. Airbus wordt opeens geconfronteerd met een reusachtige concurrent, die de wereldmarkt beheerst en over een enorme productiecapactiteit beschikt. Airbus had zelf ook interesse in de overname van McDonnell Douglas, maar gesprekken daarover hebben nooit tot resultaat geleid. Topfunctionarissen van Airbus kwamen zondag in spoedberaad bijeen om te bekijken hoe ze kunnen voorkomen dat hun onderneming uit de luchtvaartmarkt wordt gestoten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden