Meevallers helpen Lufthansa

Ondanks dagenlange stakingen heeft Lufthansa in het eerste kwartaal een verlies weten om te buigen naar een winst van 425 miljoen euro. De winst van de Duitse luchtvaartmaatschappij was echter in zijn geheel te danken aan de sterk gedaalde olieprijs en eenmalige financiële meevallers.

Beeld reuters

Onder de spreekwoordelijke motorkap zag het er allemaal een stuk minder florissant uit. Op operationeel niveau leed het bedrijf namelijk nog steeds een verlies van 133 miljoen euro.

Daarmee voegt de luchtvaartmaatschappij zich in het rijtje van andere grote Europese maatschappijen als Air France-KLM en British Airways. Allemaal boekten ze slechte resultaten en worstelen ze met de snelle groei van prijsvechters als Ryanair en Easyjet op de vluchten in Europa. Daarnaast verloor Lufthansa net als zijn 'collega's' passagiers aan luxemaatschappijen uit het Midden-Oosten, zoals Emirates en Etihad.

De Duitsers, met 118.569 werknemers op de loonlijst, volgen hetzelfde recept als hun twee grote tegenspelers. Door fors te bezuinigingen op de personeelskosten hopen de nationale luchtvaartmaatschappijen de ticketprijzen te kunnen verlagen in Europa én geld over te houden om te investeren in een luxere vliegtuigen, nodig om de concurrentie uit het Midden-Oosten te weerstaan.

Pensioen

Lufthansa eist onder meer dat de piloten van Lufthansa later met pensioen gaan. Nu is het nog mogelijk om met 55 te stoppen en vervolgens tot je 65st 60 procent van het salaris doorbetaald te krijgen. Dat is een last voor het bedrijf, omdat een gezagvoerder op de top van zijn kunnen al gauw zo'n 220 duizend euro per jaar verdient. De piloten mogen best eerder met pensioen, vindt Lufthansa, maar pas op 61-jarige leeftijd.

De piloten zijn het daarmee oneens en legden gedurende zes dagen hun werk neer in februari en in maart, wat tot meer dan 2.000 vluchtannuleringen leidde. De luchtvaartmaatschappij becijfert de totale kosten van de staking in de eerste helft van dit jaar op zo'n 100 miljoen euro.

Van 'de grote drie' in Europa lijkt International Airlines Group (IAG), het moederbedrijf van British Airways, het sterkst te presteren. DeBrits-Spaanse vliegtuigmaatschappij meldde onlangs een klein nettoverlies in het eerst kwartaal en is op operationeel niveau wel winstgevend. De Britten doen het daarmee iets beter dan de Fransen en de Duitsers.

Iets meer rust

De Engelsen hebben minder last van stakingen, zegt analist Gerald Khoo van zakenbank Liberum. 'Dat geeft iets meer rust.' British Airways heeft sinds een massastaking vijf jaar geleden geen grote werkonderbrekingen meer gekend.

Ook bij het Spaanse Iberia, onderdeel van AIG, hebben de bonden al lang geleden een akkoord bereikt over salarisverlagingen. Zowel bij Lufthansa als Air France-KLM is het nog wachten op een doorbraak, zegt Khoo. 'British Airways heeft de pijn al verwerkt.'

Meevaller

AIG heeft volgens Khoo nog een ander voordeel. Die maatschappij vliegt minder op Azië dan de andere twee en meer op Noord- en Zuid-Amerika. 'Daardoor hebben ze iets minder last van de concurrentie van de Midden-Oostenmaatschappijen.' Die mikken meer op Azië.

De eenmalige meevaller van 500 miljoen euro bij Luftansa was te danken aan de eerder dan geplande verkoop van aandelen in de Amerikaanse prijsvechter Jet Blue Airways. Dat leverde de maatschappij een onverwachte winst op.

Lufthansa's positieve resultaat werd in het eerste kwartaal overschaduwd door het ongeluk met het vliegtuig van Germanwings eind maart. Lufthansa verwacht als gevolg daarvan dit jaar nog veel minder tickets te verkopen. Eerder liet de directie al weten de naam van haar Duitse prijsvechter komende herfst te veranderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden