Meeste chauffeurs PostNL willen geen dienstverband

Slechts een klein deel van de zelfstandige pakketbezorgers van PostNL lijkt daadwerkelijk oren te hebben naar een dienstverband.

Bezorging van pakketten post bij PostNL. Beeld anp
Bezorging van pakketten post bij PostNL.Beeld anp

Na stakingsacties en kritiek op de 'schijnzelfstandigheid' bij PostNL, kregen de pakketbezorgers een aanbod voor een vaste baan met een vast inkomen, sociale zekerheid, vakantiedagen en pensioen. Maar ongeveer 80 procent van hen wil zelfstandig blijven, concludeert PostNL voorzichtig op basis van de eerste gesprekken.

De circa 1.150 pakketbezorgers zijn terughoudend vanwege hun vertrouwen in PostNL. Dat is volgens FNV-onderhandelaar Reinier Stroo klein. 'Veel zelfstandigen zijn bang dat als ze nu hun overeenkomst opzeggen, daar geen baan voor in de plaats krijgen.'

Een vergunning nodig

De komende maanden moet duidelijk worden hoeveel animo er echt is, ook omdat de chauffeurs vanaf 2016 allemaal een vergunning moeten halen om zelfstandig te mogen rijden met een zware lading.

De pakketbezorgers die dit jaar nog kiezen voor een dienstverband, beginnen één salarisschaal hoger dan de zelfstandigen die hun keus pas vanaf januari kenbaar maken. Na maart 2016 vervalt de huidige optie voor een vaste baan helemaal. 'Veel mensen moeten het nog even laten bezinken thuis', zegt een woordvoerder van PostNL.

De keus blijkt niet makkelijk. De regeling verbetert zowel de situatie voor werknemers als die voor zelfstandigen. Na acties en overleg bood PostNL alle pakketbezorgers een vast dienstverband aan voor onbepaalde tijd tegen een nettomaandsalaris van gemiddeld 1.600 euro. De bestelbusjes van de bezorgers zou PostNL overnemen.

Minimum 25 euro per uur

Voor de bezorgers die toch zelfstandig willen blijven, bedong de FNV een overzichtelijk tarievenstelsel met omgerekend een minimum uurprijs van 25 euro bruto per uur, gemiddeld zo'n 10 tot 15 procent meer dan daarvoor.

Uit onvrede over een tariefdaling legden de pakketbezorgers deze zomer hun werk neer. Ook hadden de chauffeurs, in theorie baas over hun eigen tijd, te stellen met de voorwaarden van hun enige opdrachtgever: PostNL. Die graag-of-niet-cultuur deed de eenpitters hun krachten bundelen, eenmalig gesteund door de vakbond FNV.

De principiële discussie over de schijnzelfstandigheid is niet opgelost met het akkoord. De pakketbezorgers die zelfstandig verder gaan moeten bevestigen dat zij hun relatie met PostNL niet zien als dienstverband en verklaren dat zij op zoek gaan naar meerdere opdrachtgevers, een wettelijke vereiste voor zzp'ers. Het is niet duidelijk of de Belastingdienst hierop gaat toezien. Voorheen stond zij de schijnzelfstandigheid bij voormalig staatsbedrijf PostNL toe, tot ongenoegen van de FNV.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden