Meer vliegtuigen met gebreken

Op de Europese vliegvelden zijn afgelopen jaar meer vliegtuigen met gebreken aangetroffen. De Europese luchtvaartinspecties vonden tijdens controles onder meer niet werkende noodverlichting, versleten banden, lekkages en verkeerde documenten....

ANP

De toename betreft vooral betrekkelijk kleine gebreken, het aantal serieuze tekortkomingen is afgenomen. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Joint Aviation Authorities (JAA). Dit is het samenwerkingsverband van Europese luchtvaartinspecties waartoe ook de Nederlandse Inspectie Verkeer en Waterstaat behoort.

De inspecteurs troffen in 32 landen in totaal 8492 gebreken aan tijdens 5457 controles. Daarmee wordt de stijgende lijn van de afgelopen jaren doorgezet. In 2004 vonden 4568 inspecties plaats en werden 6799 gebreken gevonden. Afgelopen jaar werden volgens de JAA per controle meer euvelen geconstateerd. Het aantal ernstige tekortkomingen steeg van 1075 naar 1182, maar per controle werden er minder gevonden.

De deelnemende inspecties hebben zich vooral geconcentreerd op luchtvaartmaatschappijen die al een dubieuze reputatie hadden, zo verklaart de JAA de toename. Bovendien hebben de inspecteurs een betere training genoten, waardoor ze beter toezicht kunnen houden op de veiligheid van de vliegtuigen.

De inspecteurs hebben onder meer slecht werkende noodverlichting of te weinig zaklantaarns aangetroffen. Goede verlichting is essentieel om passagiers in geval van brand of rookontwikkeling veilig het vliegtuig uit te krijgen. Ook de toegang tot de nooduitgangen was nog al eens geblokkeerd.

In sommige gevallen waren de banden onacceptabel ver afgesleten of was er sprake van lekken in het hydraulisch systeem. Ook kwam het voor dat vracht in het ruim niet goed was vastgezet. Zware objecten kunnen bijvoorbeeld bij een landing schade veroorzaken.

De JAA is er over te spreken dat het aantal serieuze tekortkomingen, waarbij de veiligheid van passagiers en bemanning direct in gevaar kan komen, voor het eerst sinds 2000 is afgenomen. Desondanks hebben de inspecteurs af en toe moeten ingrijpen. Dertien keer werd een vliegtuig aan de grond gehouden en tien keer mocht een luchtvaartmaatschappij niet langer het luchtruim betreden.

Hoewel de JAA niet bekendmaakt om welke luchtvaartmaatschappijen het gaat, blijkt uit het jaarverslag wel dat het Turkse Onur Air is gecontroleerd. Deze maatschappij kreeg afgelopen jaar in vier landen, waaronder Nederland, een vliegverbod wegens de vele gebreken aan de toestellen. Inmiddels mag de vervoerder weer op de landen vliegen.

De inspecteurs hebben verder toestellen van onder meer Air Bangladesh en Silverback Cargo Freighters onder de loep genomen. Deze maatschappijen staan op de zwarte lijst van de Europese Unie en zijn daarom niet meer welkom in het Europese luchtruim. Ook de Nederlandse maatschappijen Martinair, KLM en Transavia zijn onderworpen aan inspecties.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden