Meer paardenkracht dan kilo's in de RAI

De motorverkopen stijgen. Op de MotoRAI trekken vooral de snelste motoren bekijks. De wapenwedloop tussen de Japanse fabrikanten is nog lang niet ten einde....

Van onze verslaggever Gert-Jan van Teeffelen

Agnes en Henk zijn trouwe bezoekers. Het echtpaar uit Duiven hangt rond bij de Kawasaki-stand. Agnes neemt plaats op een gifgroen racemonster. 'Gewoon om eens te voelen hoe-ie zit.' Ze is niet op zoek naar een nieuwe motor, want ze is tevreden met haar Yamaha R6. 'Hij is net opgeknapt, na een ongeluk dat ik in Duitsland had.' Ze reed honderd, toen een auto in een slip raakte. 'Ik ben drie keer geopereerd.'

Henk houdt van het zware werk. Hij staat naast een ZX-10R, thuis heeft hij er ook eentje. De 'Ninja' weegt 170 kilo, en beschikt volgens het bordje over 184 pk. 'Dat wil wel', beaamt Henk. De Kawasaki behoort tot het groeiend aantal motoren dat de '1 op 1-verhouding' doorbreekt: meer paardenkracht dan kilo's.

'Nou wil je zeker weten of er een relatie is tussen het aantal ongelukken en het vermogen van een motor', zegt Henk geheel ongevraagd. 'Nou, dat is er niet, blijkt uit onderzoek.' Hij kan het weten, want hij is motoragent bij het korps Gelderland-Midden. Op zijn werk rijdt hij een comfortabele BMW of Honda. Hij moet er niet aan denken dat hij de hele dag op zijn racemotor moet zitten: 'Dat rijdt veel te nerveus.'

De snelle motoren trekken op de RAI het meeste publiek. Japanse en Italiaanse merken domineren. Zelfs BMW - tot dusver nauwelijks serieus genomen door de snelle jongens - mengt zich in de strijd met het nieuwe topmodel K 1200S. Leus: 'Face the Power'. Veel mensen maken foto's met hun mobieltje.

Karl (25) klimt net van een Yamaha R1, 'sportmotor van het jaar 2004'. De jongeman uit Hensbroek (nabij Alkmaar) is verkocht - hij wil er eentje kopen. Prijs: bijna zestienduizend euro.

Hij is niet bang voor de overgang naar zo'n snelle motor, hoewel hij nu op een 'brommer' van slechts vijfhonderd cc rijdt. De R1 telt duizend cc, weegt 172 kilo en levert 180 pk. 'Dat zegt me allemaal niet zo veel, want de meeste motoren uit deze klasse kunnen tegen de driehonderd kilometer per uur', zegt Karl. 'Dit is gewoon de mooiste die er is. Moet je die styling zien, hij heeft iets weg van een straaljager.'

Niet iedereen ziet het nut van al die kracht. Ook Hans is motoragent, een van de velen die een dagje vrij hebben genomen voor de beurs. 'Het is een wedloop tussen fabrikanten. De gemiddelde rijder is niet in staat al dat vermogen volledig te benutten. Als je dat probeert, ben je verloren.'

De man uit Twente zweert zelf bij een Honda Pan-European (1260 cc), 'de beste motor die er is'. Zowel thuis als op het werk rijdt hij op zo'n grote toermotor. Een auto heeft hij ook, 'maar die gebruiken we nooit'. Het drukke autoverkeer is een belangrijke reden voor de stijging van de motorverkopen, aldus de RAI Vereniging - stilstaan in de file hoort met een motor tot het verleden.

Hans is dit jaar met de trein gekomen. Het mooiste vindt hij de gemoedelijke sfeer onder de motorliefhebbers. 'Iedereen maakt een praatje met elkaar.' Hij heeft nog een tip voor aspirant kopers: 'Trek duizend euro extra uit voor een ABS-remsysteem'. Net als bij auto's worden steeds meer motoren hiermee uitgerust. 'Ook bij een noodstop met 150 kilometer per uur sta je zo stil. Dat heb ik laatst zelf nog gemerkt. Het is echt fantastisch.'

Veiligheid is ook een thema bij de Motorrijders Actie Groep (MAG). Die ijvert voor de belangen van de half miljoen motorrijders in Nederland, en deelt folders uit. Volgens de MAG doet de overheid te weinig, bijvoorbeeld aan motorvriendelijke vangrails. De huidige paaltjes veroorzaken vaak ernstig letsel. Een bezoeker hoort het knikkend aan; daarna op naar de Ducati-stand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden