Meer inzicht in kredietverlening

De overheid wil de centrale registratie van betalingsachterstanden verbeteren om te voorkomen dat mensen te veel schulden opbouwen. Naast kredieten moeten ook schulden aan bijvoorbeeld nutsbedrijven worden geregistreerd....

Volgens het ministerie van Sociale Zaken is de 'onvrijwillige schuld' van mensen op dit moment niet goed zichtbaar. Het gaat om betalingsachterstanden van bijvoorbeeld huur, gas en licht en om mobiele telefoonrekeningen. Dergelijke informatie zou, zo is de idee, voortaan ook bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel beschikbaar moeten zijn.

De ministeries van Financiën en Sociale Zaken onderzoeken momenteel of het mogelijk en wenselijk is om bijvoorbeeld met woningbouwcorporaties, telefoon- en energiebedrijven afspraken te maken over het koppelen van klantenbestanden inzake betalingsachterstanden en de bestaande centrale bestanden over uitstaande leningen van het BKR.

'Op die manier zou overkreditering beter voorkomen kunnen worden', verklaart een woordvoerster van Sociale Zaken. Belangrijke voorwaarde is dan evenwel dat alle kredietverstrekkers ook toegang hebben tot dit gezamenlijke schuldenbestand.

Sociale Zaken geeft echter direct toe dat de kredietaanbieders op geen enkele manier verplicht worden bepaalde klanten geen geld meer te lenen. 'Dat is de verantwoording van de kredietaanbieders. Wij gaan er als overheid van uit dat zij iemand die al tot over zijn oren in de schulden zit, geen lening zullen geven.'

Het ministerie van Financiën heeft echter geconstateerd dat burgers vaak heel gemakkelijk nieuwe kredieten en leningen kunnen krijgen. Daarom overweegt Financiën een zorgplicht voor kredietverleners in te stellen, waarbij het belang van de consument voorop zou moeten staan.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM), de toezichthouder voor de financiële sector, moet kredietaanbieders die misleidende reclame maken, in de toekomst op de vingers kunnen tikken.

Ondanks alle voorgenomen maatregelen beseft de overheid overigens dat het risico dat consumenten zich te hoge schulden op de hals halen nooit geheel is uit te sluiten. De betrokken departementen wijzen er daarom nadrukkelijk op dat consumenten inzake kredieten een eigen verantwoordelijkheid hebben en houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden