Mediabedrijf Sanoma verkoopt 19 tijdschriften

Sanoma Media Nederland doet negentien tijdschriften van de hand. Mediahuis New Skool Media neemt onder andere de bladen FietsActief, Procycling en KIJK over. De kleine honderd medewerkers van de bladen verhuizen mee naar de nieuwe eigenaar. Dit maakte het Finse bedrijf vandaag bekend.

Kantoor van het Finse mediaconcern Sanoma. Beeld ANP

Sanoma heeft overeenstemming bereikt met New Skool Media over de verkoop van: Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, delicious., Vorsten, KIJK, Know How, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling en Zeilen. Met deze overgang van onderneming gaan 93 medewerkers over van Sanoma naar New Skool Media.

Rob Koghee van New Skool Media over de overname: 'We zijn trots en verheugd dat we deze mooie overname kunnen doen. Alle 19 titels zijn stuk voor stuk sterke merken. We geloven stellig in de kracht van deze mooie merken en zien ernaar uit om ze met nieuw elan verder uit te bouwen, samen met de vakkundige mensen die nu al met veel passie voor de betreffende titels werken.'

Naar verwachting is de overgang van de betreffende titels eind 2014 afgerond. De verkoop is onder voorbehoud van positief advies van de vakbonden, de ondernemingsraad en de goedkeuring van betrokken licentiegevers.

In de etalage
Het Fins-Nederlandse mediaconcern zette vorig jaar 32 Nederlandse tijdschriften in de etalage. Een aantal van de niet verkochte bladen worden samengevoegd, schrijft nu.nl. Een deel werd in november al ondergebracht bij Sanoma's content-marketing bedrijf Head Office. Dat betrof met name bladen die werden gemaakt in opdracht van sportbonden. Zoals het Hockey Magazine en PaardenSport.

Drie titels worden binnen de komende maanden samengevoegd met andere titels van Sanoma, aldus directeur Henk Scheenstra. 101 Woonideeën, More than Classic en Kinderen gaan op in respectievelijk vtwonen, Eigen Huis en Interieur en Ouders van Nu. De titels waar nog over gesproken wordt, zijn de mannenbladen Panorama, Nieuwe Revu en Playboy en de glossy's Grazia, Marie Claire, Beau Monde en Nouveau.

'Er waren al partijen die specifieke titels wilden kopen', zegt Scheenstra. 'Maar omdat we in deze ronde alleen hebben gesproken met partijen die drie of meer clusters wilden, hebben zij in de wachtkamer gezeten. Die gesprekken pakken we nu weer op.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden