Nieuws Snackbarvete

McDonald’s verliest alleenrecht op aanduiding ‘Big Mac’

McDonald’s heeft in Europa het alleenrecht verloren op het gebruik van de aanduiding ‘Big Mac’. De hamburgerketen verloor een zaak bij de Europese instantie die waakt over intellectueel eigendom. Dat EUIPO vindt dat McDonald’s heeft verzuimd om vijf jaar lang aantoonbaar gebruik te maken van het merk.

big mac hamburger mc donalds Beeld .

Na vijf jaar kan een concurrent een merk nietig laten verklaren en zelf een registratie aanvragen, zegt Bas Kist, een Amsterdamse jurist gespecialiseerd in het Europese merkenrecht. Dat lijkt hier te zijn gebeurd. McDonald’s ligt al een tijdje in de clinch met een veel kleinere restaurantketen uit Ierland, SuperMac, die onder die naam ook elders in Europa restaurants wil openen.

Volgens McDonald’s zouden consumenten de naam SuperMac kunnen verwarren voor  hun bekendste hamburger, de Big Mac. Die werd in 1967 werd bedacht door Jim Delligatti, een van de eerste franchisehouders van de fastfoodketen in de VS. Een jaar later zou de Big Mac op de menu’s van alle McDonald’s-filialen verschijnen.

Huiswerk

Het Bureau voor intellectueel eigendom van de Europese Unie (EUIPO) oordeelde dat de Amerikanen hebben verzuimd om de merknaam Big Mac te gebruiken gedurende vijf aaneengesloten jaren. De restaurantketen legde webpagina’s voor met de aanduiding, posters, verpakkingen en presentaties van medewerkers, maar de EUIPO vindt dat het bedrijf onvoldoende het bereik van die uitingen heeft aangetoond. McDonald’s had bezoekersstatistieken kunnen overleggen, zegt Kist. ‘Je ziet wel vaker dat grote ondernemingen op dat vlak hun huiswerk niet doen.’

De uitspraak van het Europese bureau raakt alleen de schrijfwijze ‘Big Mac’. Op het gelijknamige gerecht van twee schijven rundergehakt met sla, kaas, augurk, ui en saus tussen een driedelig sesambroodje, heeft McDonald’s sinds 1998 het Europese alleenrecht en steeds verlengd. Een merknaam kan elke vijf jaar opnieuw worden gedeponeerd, ook als het niet is gebruikt. Dan is het weer vijf jaar beschermd.

Rond het ‘kapen’ van oude, ongebruikte bekende merken is een hele industrie ontstaan. Kist: ‘Ik ben benieuwd of KPN voorkomt dat over vijf jaar iemand er vandoor gaat met het merk XS4all, dat binnenkort van de markt verdwijnt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.