Max is al zo max

RenteMAXX heet het nieuwste beleggingsproduct van Robeco. Met vier kapitalen te veel en maar liefst twee X'en moet de kans op een hogere dan gewone rente van dit clickfonds blijkbaar omhoog geschreeuwd worden....

Om net zo eigentijds dynamisch en eigen boven het drukke marktgejoel uit te komen, weten een hele hoop bedrijven geen maat meer te houden in hun naamgeving. Bosch noemt zijn nieuwste wasmachine MAXX en Holland International en Arke kwamen met All-inclusive Maxx, een peperdure vorm van vakantie voor toeristen die te lui zijn om een koffer of zelfs hun eigen tandenborstel mee te nemen. Maxx, maxx, maxx, terwijl max al zo max is, zou je denken. Maar megalomanen overschatten nu eenmaal hun eigen maat. Extra large wordt nog eens opgeblazen tot XXL. Kijk naar Exxon, jongerenkledingmerk Mexx, cd-matrijzenmaker Axxicon, autoverhuurbedrijf Axxi en de Multiple XX Galerie in Rotterdam, die zich niet alleen in de naamgeving wil afzetten tegen het stijve en formele van galeries in de Amsterdamse Spiegelstraat of aan de Haagse Dennenweg. Blijkens hun overmatig lettergebruik denken ze dat de consument, die per dag immers 1346 reclames op zich af ziet komen, onderhand hartstikke doof is.

Dat de lawaaimakers van de Britse dance-sensatie Basement Jaxx - dat volgens muziekblad OOR drum 'n' bass, garage, samba, ragga, ska en een 'flinke punk-attitude' door elkaar gooit - zich tooien met twee x'en is nog wel begrijpelijk. Functioneel zelfs. Hoe kom je anders boven de herrie van Junkie XL uit. En bij reclamebureau Exxtra in Enschede vonden ze die extra x ook wel leuk staan, en met de nodige goede wil slaat die nog ergens op ook. Voor een reclamebureau. Maar waarom die dubbele kapitale X in ConneXXion, zoals Verenigd Streekvervoer Nederland ofwel VSN sinds 10 mei heet. En waarom ook die buitenixxige twee XX'en in TraXX, de naam waaronder ConneXXion het vervoer van gehandicapten regelt in heel Nederland. TraXX blijkt een samentrekking van Travel en de twee X'en van ConneXXion. 'En die twee X'en geven de beweging aan van het vak dat wij beoefenen: mensen bij elkaar brengen', zoals hoofd communicatie Willem Lely van het personenvervoerbedrijf uitlegt. Ook hier staan de X'en dus voor dynamiek en snelheid. 'Maar van die X'en gebruiken we eigenlijk alleen de linkerhelft, zodat er in de typografie twee pijlen in het oog springen. Wij spreken wel van speed arrows.' Voor Generatie XX bestaat er geen vertraging meer in het openbaar vervoer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden