Massaontslag VW choqueert België

België is zwaar aangeslagen door het verdwijnen van bijna vierduizend van de 5.685 banen bij de Volkswagenfabriek in Vorst bij Brussel....

‘De verslagenheid is compleet, niemand had gedacht dat het zo erg zou zijn’, zegt Pascal Van Cauwenberge van de christelijke vakbond ACV. ‘Ik denk dat we een stille dood tegemoet gaan.’

De directie belooft minimaal vijftienhonderd arbeidsplaatsen te behouden en noemt geen aantal ontslagen. Volgens de vakbonden zullen 3500 van de 5015 banen in de fabriek worden geschrapt, plus 500 van de 670 kantoorfuncties. Ook bij toeleveranciers staan honderden banen op de tocht.

De VW-fabriek, die dit jaar ongeveer tweehonderdduizend Golfs en tienduizend Polo’s bouwt, raakt de Golf kwijt.

De herstructurering zat er al maanden aan te komen, maar de uitkomst is voor België zuur. De twee fabrieken van Volkswagen in Duitsland, in Wolfsburg en in Mosel, mogen de Golf wél blijven bouwen en behouden hun personeelssterkte.

Volgens premier Verhofstadt zijn, onder meer dankzij fiscale maatregelen die het inzetten van ploegendiensten ondersteunen, de Belgische loonkosten lager dan in Duitsland.

‘Ik ben ontgoocheld dat vooral nationale overwegingen tot deze beslissing hebben geleid’, aldus Verhofstadt. ‘Meer nog, ik ben erdoor geschokt.’ De premier acht de kans klein dat het geplande gesprek tussen de regering en de top van Volkswagen nog iets oplevert.

Er wordt rekening mee gehouden dat de reorganisatie voor Volkswagen in Vorst uitstel van executie is. De immense fabriek aan de rand van Brussel is geschikt om gelijktijdig twee tot drie modellen te bouwen; een lage productie lijkt amper rendabel.

De autoindustrie in België staat al jaren onder druk. Renault vertrok in 1997 uit Vilvoorde en bij Ford in Genk vielen in 2003 drieduizend ontslagen. Met die fabriek in Belgisch Limburg gaat het inmiddels beter: er worden meer auto’s gemaakt dan drie jaar geleden, terwijl er mondjesmaat weer mensen worden aangenomen.

De vakbonden en de ondernemingsraad vergaderen vandaag met de werknemers. Gisteren werden alle fabriekspoorten door werknemers vergrendeld. Ze kwamen met Polo’s en Golfs naar de fabriek. In 2003 werden soortgelijke acties gevoerd bij Ford in Genk. Geen auto kon toen van het terrein af, totdat er een saneringsplan van de directie was.

De werkgeversorganisaties roepen op tot kalmte. ‘Het is nu van cruciaal belang de sociale vrede te bewaren’, aldus een woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden