Massaclaim tegen NS vanwege overvolle treinen

Juridisch bureau ConsumentenClaim uit Amsterdam bereidt een massaclaim voor tegen de NS omdat het spoorbedrijf zich onvoldoende inspant om reizigers een zitplaats te bezorgen. Nadat ConsumentenClaim het initiatief maandag rond het middaguur bekend maakte hebben zich meer dan 1500 ontevreden reizigers zich bij de claim aangesloten.

Een overvolle trein naar Schiphol. Beeld anp

Volgens directeur Stef Smit van ConsumentenClaim is het 'onbestaanbaar' dat de NS niets doet aan het feit dat een toenemend aantal reizigers in de spitsuren nooit een zitplaats weet te krijgen.

'Dat staat op zeer gespannen voet met de algemene voorwaarden van de NS zelf', zegt Smit. 'Dat mensen af en toe moeten staan begrijpen wij ook wel. Maar de NS heeft zichzelf wel een inspanningsverplichting opgelegd. Het komt er nu op neer dat je alleen buiten de spitsuren een grote kans hebt op een zitplaats. En met het uit de dienst halen van treinen maakt de NS het probleem alleen maar groter.'

Maandag meldde reizigersorganisatie Rover in november een recordaantal klachten over overvolle treinen te hebben gekregen. De NS heeft zelf al aangegeven dat het probleem de komende maanden blijft bestaan, in afwachting van de levering van nieuw materieel.

Drukte in een trein op Amsterdam CS. Beeld anp

Storingen

Het spoorbedrijf zegt de massaclaim van reizigers 'met belangstelling' af te wachten. 'Een vervoersbewijs geeft overigens geen recht op een zitplaats', verwijst een NS-woordvoerder naar de algemene voorwaarden.

ConsumentenClaim-directeur Smit: 'We sturen de NS eerst een sommatiebrief met de boodschap dat ze voor meer zitplaatsen moeten zorgen. Als het bedrijf niet bereid is tot gezamenlijk overleg gaan we namens de reizigers een schadevergoeding eisen. Volgens onze juristen is dat kansrijk. De NS geeft ook compensatie als de vertraging te groot is.'

Meer over de volle treinen

De NS gaf in september al schoorvoetend toe: inderdaad is het passen en meten met de inzet van het beschikbare materieel. Mede omdat het aantal reizigers, ondanks al dat geklaag, blijft groeien en de inzet van nieuw treinmaterieel nog op zich laat wachten.

Ook 2016 zal voor veel treinreizigers geen gemakkelijk jaar worden, waarschuwde ProRail in oktober. Dat is het gevolg van ingrijpende werkzaamheden in Utrecht, in combinatie met dat aan andere trajecten en stations.

Materieeltekort, werkzaamheden aan het spoor en veel meer studenten met een ov-kaart: het wordt de komende tijd nog veel voller in de treinen. Het is even niet anders, zegt de NS. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden