Update

Massa-ontslag bij Sanoma nog heviger dan verwacht

De Nederlandse tak van het Finse mediaconcern Sanoma gaat forser reorganiseren dan verwacht. Het bedrijf wil tientallen tijdschriften van de hand doen, waarbij zeker 500 banen zullen verdwijnen. Dat is vanmorgen bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst op het Nederlandse hoofdkantoor in Hoofddorp.

Tijdschriften in het hoofdkantoor van Sanoma in Hoofddorp. Beeld anp

Sanoma gaat zich voortaan volledig richten op nog maar 17 tijdschriften, zoals Libelle, LINDA, Viva, Flair, Autoweek, Margriet en Donald Duck. Het zijn de 'kroonjuwelen' van het bedrijf, stelt het in een persbericht dat vanmorgen werd verspreid. De ruim 1600 werknemers van het bedrijf werden vanmorgen van de nieuwe, hevige reorganisatie op de hoogte gesteld. Uiteindelijk verdwijnen 500 fte bij het Nederlandse bedrijf, wat zoveel betekent als het verlies van zo'n 700 vol- en deeltijdsbanen.

Digitaal potentieel
Het bedrijf gaat alleen verder met bladen die ook 'een groot digitaal potentieel' hebben. Het ziet geen toekomst meer voor bekende mannenbladen als Nieuwe Revu (interview met hoofdredacteur hier), Panorama en Playboy. De merken die blijven worden onderverdeeld in vijf categorieën: Vrouwen, Opvoeding, Kids & Teens, Home Deco en Automotive.

Het mediaconcern begint een onderzoek of in totaal 32 overige tijdschriften kunnen worden verkocht of met een andere titel kunnen worden samengevoegd. Sanoma verwacht dat onderzoek binnen 6 tot 12 maanden af te ronden. Tijdschriften waarvan blijkt dat samenvoegen of verkopen geen optie is, en die niet langer winstgevend zijn, worden vanaf 2015 opgeheven. Dit gebeurt dus nog niet volgend jaar, benadrukt het bedrijf.

De tijdschriften waar afscheid van wordt genomen zijn volgens de directeur van de tijdschriftentak Henk Scheenstra 'stuk voor stuk' mooie titels. 'Op de lange termijn passen ze niet meer binnen de strategie', zo gaf hij vanmorgen aan. 'We maken ingrijpende keuzes.' Toch denkt hij veel titels te kunnen verkopen, liet hij even later weten in een interview: 'Ik ben aangenaam verrast over het aantal partijen dat zich heeft gemeld. Ik heb er vertrouwen in dat alle 32 titels verkocht zullen worden.'

Nu.nl
De digitale tak van Sanoma (onder meer Nu.nl en Kieskeurig.nl) wordt in een internationale eenheid ondergebracht. 'We willen digitale producten maken waarmee we internationaal schaalvoordeel mee kunnen halen, zoals de concepten van Kieskeurig.nl en Fashionchick.nl naar andere landen brengen', verklaarde Scheenstra.

De Nederlandse reorganisatie maakt onderdeel uit van een nieuwe structuur van het Finse moederbedrijf. Sanoma gaat het bedrijf volledig reorganiseren waardoor nog maar drie mediatakken overblijven: Sanoma Media Nederland, Sanoma Media Finland en Sanoma Learning. Tegelijk met de veranderingen gaat het bedrijf een kostenbesparingsprogramma doorvoeren van 60 tot 100 miljoen euro.

SBS
Ondertussen gaat de Nederlandse tak de samenwerking met SBS intensiveren. Sanoma wil zijn bladen en digitale activiteiten beter laten samenwerken met de televisiezenders van SBS. 'Wij geloven heel erg in een multimediale strategie. We willen de samenwerking tussen de platforms beter benutten. Het is op geen enkele manier een controlemaatregel richting SBS', aldus Scheenstra.

Afschrijving
Sanoma schrijft vanwege de verder verslechterde omstandigheden op zowel de advertentiemarkt als de lezersmarkt verder 268,4 miljoen euro af. Door die afwaardering lijdt Sanoma Media Nederland dit jaar verlies. Exclusief de last is er sprake van een 'gezond operationeel resultaat, op een lager niveau dan in voorgaande jaren', aldus het bedrijf.

Journalistenvakbond
De vakbond voor journalisten NVJ noemt de nieuwe reorganisatie een 'grote slag voor bladenmakers'. 'De NVJ heeft uiteraard deze reorganisatie aan zien komen. Naast de 500 fte, zijn de gevolgen voor freelancers navenant groot. Na de ontslagen bij uitgever Hearst en de mediatak van de ANWB, is er nu weer een uitgever die diep moet snijden', zegt Yvonne Dankfort van de bond in een eerste reactie.

 
Tientallen andere bladen worden verkocht, samengevoegd of opgeheven.
Het hoofdkantoor van Sanoma in Hoofddorp. Beeld ANP
Beeld de Volkskrant / Thijs Balder
Beeld de Volkskrant / Thijs Balder
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden