De winnaar & verliezerMarc N. Caspers & Mathias Heimann

Marc N. Caspers aan de top, Heimann kan belofte bij Vredestein niet waarmaken

Mathias Heimann.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Winnaar: Marc N. Caspers

Oog voor pareltjes in heel Europa

De Amerikanen zijn er goed in: het opkopen van veelbelovende biotechbedrijfjes, of beter nog bedrijven in Europa die het geld en de marketingkracht ontberen om hun vindingen wereldwijd op de kaart te zetten.

Thermo Fisher Scientific is een van de Amerikaanse multinationals met oog voor de pareltjes die zich hier in Europa hebben ontwikkeld. Zo kocht het bedrijf eerder LEI Company in Eindhoven, een producent van de meest innovatie elektronenmicroscopen die zelfs moleculen en atomen zichtbaar maken.

Ze worden niet alleen gebruikt in de medische sector maar inmiddels ook voor kwaliteitscontroles in de industrie. Deze week werd voor bijna 10 miljard Qiagen opgekocht, een Nederlands-Duits bedrijf dat diagnostische materialen voor laboratoria ontwikkelt. Qiagen maakte een week geleden nog bekend dat het een nieuwe diagnostische test had ontwikkeld voor het coronavirus. Vier ziekenhuizen in China proberen die inmiddels uit.

Grote man van Thermo Fisher is de vijftigjarige Marc N. Caspers, die de functies van voorzitter van de board, ceo en president combineert. Het privévermogen van Marc N. Caspers wordt inmiddels geschat op ruim 150 miljoen dollar. Vorig jaar streek hij een salaris van 18 miljoen euro op. Als iemand bij een Nederlands bedrijf of bank dat zou krijgen, zou hier massaal schande van worden geroepen.

Verliezer: Mathias Heimann

Droomscenario eindigt in nachtmerrie

Anderhalf jaar geleden schilderde de Duitse ceo Mathias Heimann in deze krant nog een prachtig toekomstbeeld voor Vredestein, de grootste particuliere werkgever in Enschede. ‘Apollo wil het bedrijf echt voor lange termijn in de vaart der volkeren opstoten’, zo zei hij over de Indiase eigenaar.. ‘Anders was er ook niet zoveel in Enschede geïnvesteerd. Nederland is juist heel geschikt voor industrie, omdat handwerk en denkwerk, hand & head, hier zo mooi samen kunnen gaan. En dat is zeker voor een innovatief merk als Vredestein noodzaak.’

In Enschede zouden fietsbanden worden gemaakt die 100 procent circuleerbaar zouden zijn. Er was weliswaar een nieuwe fabriek in Hongarije geopend met EU-subsidie, maar die was alleen bedoeld om de Chinese concurrentie een toontje lager te laten zingen bij het massaproduct. ‘Ook in Enschede is 170 miljoen geïnvesteerd’, benadrukte Heimann. Dat het hoofdkantoor was verplaatst naar Amsterdam was gunstig. Dan kon hij snel in het vliegtuig stappen voor een bezoek aan de Hongaarse fabriek. De grote klanten BMW, Mercedes en Audi zouden op maat worden bediend. Maar toen stortte de Duitse industrie in en kwam de uitbraak van het coronavirus er overheen.

Het droomscenario werd een nachtmerrie, eindigend met het ontslag van 750 mensen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden