Mannen rijden vaker in de uren dat er meer vraag is naar taxi's. Ze blijken ook vaker te kiezen voor ritten in buurten waar de wachttijden gemiddeld langer zijn, maar de bestemmingen minder ver weg. Ook dat resulteert weer in iets meer inkomsten.
Mannen rijden vaker in de uren dat er meer vraag is naar taxi's. Ze blijken ook vaker te kiezen voor ritten in buurten waar de wachttijden gemiddeld langer zijn, maar de bestemmingen minder ver weg. Ook dat resulteert weer in iets meer inkomsten. © ANP

Mannelijke Uberchauffeurs rijden sneller dan hun vrouwelijke collega's en verdienen daarom meer

Vorig jaar bleek uit tal van onthullingen dat op de werkvloer van Uber seksisme welig tiert. Maar in de technologie die het internetbedrijf gebruikt om zijn deeltijdchauffeurs te belonen, zit niets dat mannen bevoordeelt. Toch verdienen mannen gemiddeld 7 procent meer dan vrouwelijke chauffeurs. Onderzoekers weten nu waarom.

Onderzoekers van Stanford University en de University of Chicago hielden de inkomsten van 1,9 miljoen Uber-rijders in de Verenigde Staten tegen het licht. Wat blijkt: vrouwen rijden voorzichtiger.

Dat verklaart in elk geval voor een groot deel (48 procent) het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke Uberchauffeurs. De mannen rijden door de bank genomen gemiddeld 2,2 procent sneller dan de vrouwen, wat betekent dat ze in dezelfde tijdspanne meer ritjes kunnen afleggen.

Een andere verklaring is dat mannen langere dagen maken op Uber (17,98 uur per week tegen 12,82 uren bij vrouwen) en een groter begrip krijgen van hoe Uber werkt, en hoe ze dus meer aan het deeltaxiplatform kunnen verdienen. Uit de studie blijkt dat chauffeurs gemiddeld na zo'n 2.500 ritten weten waar Abraham de mosterd vandaan haalt. 36 procent van het beloningsverschil schrijven de wetenschappers toe aan deze kenniskloof.

Dat een beter begrip van Ubers algoritme lucratief kan zijn, bleek vorig jaar. Uit een ander onderzoek bleek dat Uberchauffeurs soms samenspannen om de prijzen kunstmatig omhoog te drijven. Ze spreken af om met zijn allen uit te loggen, zodat er een tekort aan taxi's ontstaat. Het extra verdiende geld wordt onderling verdeeld.

Minder lucratieve uren
Uit het onderzoek van Stanford en Chicago blijken vrouwen vaker te werken in de minder lucratieve uren. De Uber-app verhoogt de prijs van een rit als er een kleiner aanbod van taxi's is. Mannen rijden vaker in de uren dat er meer vraag is naar taxi's. Ze blijken ook vaker te kiezen voor ritten in buurten waar de wachttijden gemiddeld langer zijn, maar de bestemmingen minder ver weg. Ook dat resulteert weer in iets meer inkomsten: voor het langer wachten op een klant krijgen ze een vergoeding en wie meer ritten heeft, vangt vaker het hogere starttarief dat Uber rekent bij het begin van een rit (naarmate die langer duurt, daalt de prijs per kilometer en minuut).

De onderzoekers constateren overigens dat mannelijke automobilisten over het algemeen het gaspedaal harder intrappen. Ze hebben niet onderzocht of het Uber-algoritme dat sneller rijden, langere diensten draaien en dus meer risico's nemen beter beloont, leidt tot meer ongelukken. 

'Het zou maar kunnen', constateert columnist Leonid Bershidsky van het persbureau Bloomberg, 'dat vrouwen minder verdienen bij Uber omdat ze hun werk beter doen - in de ogen van de klant.' Dat zou toch betekenen dat de technologie van Uber minder sekseneutraal is dan het bedrijf suggereert.