Mankement komt Toyota duur te staan

Klemmende matten en blokkerende pedalen. En nu ook nog gedoe met paradepaardje de Prius. Vijf vragen over Toyota.

Michael Persson

Autofabrikant Toyota zit diep in de problemen. Wereldwijd worden bijna 8 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege klemmende vloermatten en blokkerende gaspedalen. Daar is deze week nog een euvel bij gekomen: remstoringen bij de hybride Prius.

Moet de Prius ook terug?

Dat is nog onbekend. Toyota heeft donderdag toegegeven dat er een ontwerpfout zit in het remsysteem van zijn paradepaardje. Inmiddels is de fout hersteld. Voor de Priussen die al op de weg rijden, kondigt Toyota binnenkort ‘maatregelen’ aan. De remmen doen het wel maar kunnen soms ‘gevoelloos’ aanvoelen.

Hoe groot is de financiële schade?

Toyota schat die op ruim 1,4 miljard euro. Van dat bedrag is 800 miljoen euro nodig voor het technisch herstellen van de foute matten en gaspedalen. Omdat in de Verenigde Staten, de grootste afzetmarkt van Toyota, de verkoop van veel modellen tijdelijk heeft stilgelegen, loopt het bedrijf 630 miljoen euro aan inkomsten mis. De omzet daalde daar in januari met 16 procent.

Blijft het daarbij?

Analisten houden er rekening mee dat met name in de VS het marktaandeel verder terugloopt. Ze wijzen daarbij naar eerdere grote terugroepacties. Halverwege de jaren tachtig verschrompelde de verkoop van Audi in de VS, na ernstige problemen met het gaspedaal. Het kostte Audi vijftien jaar om zich terug te vechten. Mitsubishi ging bijna ten onder aan een terughaalactie in 2000/2001 waarbij meer dan 2 miljoen wagens werden teruggehaald.

In de VS worden de problemen van Toyota momenteel door zowel de media als politici uitvergroot. Daarbij is sprake van niet hardop uitgesproken leedvermaak. De kwalitatief veel betere Japanse auto’s hebben wereldwijd de laatste decennia flink wat marktaandeel afgesnoept van de Amerikaanse giganten GM, Chrysler en Ford.

Toyota haalde in 2009 General Motors in als grootste autofabrikant ter wereld. Dat ook Toyota niet perfect is, doet veel Amerikanen stiekem goed.

Beleggers zijn niet gerust op een goede afloop. Het aandeel Toyota daalde de afgelopen twee weken met 23 procent. Ook donderdag daalde het aandeel verder, terwijl Toyota op die dag toch onverwacht goede kwartaalcijfers liet zien.

Kampt Toyota met een structureel probleem?

Ja, zei Akio Toyoda, de directeur van Toyota en kleinzoon van de oprichter, een half jaar geleden op een persconferentie. Volgens hem is Toyota de afgelopen jaren te snel gegroeid en betaalt het daarvoor nu de tol.

‘In plaats van ons af te vragen hoeveel auto’s we verkopen en hoeveel geld we daarmee verdienen, moeten we ons weer de vraag stellen met welke auto’s we onze klanten blij maken’, aldus Toyoda.

Toen hij die woorden uitsprak, waren de problemen met de matten en pedalen nog niet bekend. In een radio-interview heeft hij gedupeerde klanten inmiddels zijn excuses aangeboden.

Worden auto’s vaker naar de garage teruggeroepen?

Het is aan de orde van de dag. Bezitters van een Renault Scenic worden momenteel opgeroepen zich bij de dealer te melden voor een defect aan de stuurkolom. Ook waren er afgelopen week terugroepacties van Peugeot, Citroën, Honda en auto’s van Volkswagen. Uit een inventarisatie van zakenwebsite Z24 blijkt dat in de afgelopen twee jaar bijna elke maand wel een fabrikant auto’s terugroept.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden