NieuwsASML

Malheur in Taiwan? Dankzij slimme bril kan ASML-monteur probleem gewoon in Veldhoven verhelpen

Reisverboden, lockdowns en avondklokken kunnen fabrikant ASML er niet van weerhouden kapotte chipmachines te repareren, ook al staan die aan de andere kant van de wereld. Het Veldhovense bedrijf laat zijn klanten een bril opzetten met ingebouwde camera die verbonden is met internet. Zo kunnen zijn monteurs virtueel meekijken en het mankement op afstand verhelpen.

Monteurs van het Veldhovense bedrijf kunnen op afstand meekijken.  Beeld Hollandse Hoogte / Ton Toemen
Monteurs van het Veldhovense bedrijf kunnen op afstand meekijken.Beeld Hollandse Hoogte / Ton Toemen

Tot maart vorig jaar zette ASML technici op het vliegtuig om afnemers snel uit de brand te helpen. Toen brak de coronacrisis uit en liep het vliegverkeer vast, vooral naar Taiwan en Zuid-Korea, waar het bedrijf zijn meeste klanten heeft. Een nog groter probleem zijn de quarantaineverplichtingen die in veel landen nog gelden. ‘Dan zit zo’n monteur twee weken in een hotel opgesloten’, zegt topman Peter Wennink.

‘Al die tijd staan de chipmachines van de klant stil. Dat kost niet alleen hun veel geld, maar ons ook. Volgens de servicecontracten worden we afgerekend op hoeveel wafers een machine in een uur produceert.’ Een wafer is een schijf silicium waaruit computerchips worden gemaakt. Door een monteur virtueel te laten meekijken over de schouder van de klant kan ASML in veel gevallen de coronabeperkingen omzeilen.

Binnenskamers past ASML voor onderzoek en ontwikkeling al langer augmented reality toe. Bij deze technologie dragen gebruikers een bril die informatie over de werkelijkheid heen projecteert. De bekendste toepassing is de Glass-bril die Google in 2013 introduceerde. De bril zocht via Google automatisch informatie op over mensen of objecten waarover de blik van de drager gleed. Omdat er veel klachten klonken over privacyschendingen staakte Google de verkoop twee jaar later.

Virtuele monteur

Ook de ‘meekijkbril’ van ASML wordt niet overal meteen met open armen ontvangen. Klanten zijn bang dat er via de virtuele monteur bedrijfsgeheimen uitlekken. ‘Hoewel we op sommige plekken de aanvankelijke aarzelingen snel konden overwinnen, rust er nog steeds een taboe op een camera op de fabrieksvloer, laat staan een camera die rechtstreeks beelden verzendt’, zegt Jared Fredrick, het hoofd van de Amerikaanse klantenservice van ASML.

ASML maakt gebruik van de Hololens van Microsoft, met versleutelde verbindingen en een noodknop waarmee de klant de verbinding op elk moment kan afbreken. Er worden ook geen videobeelden opgeslagen. Onderhoud-op-afstand is niet in alle gevallen mogelijk, maar het gebruik van augmented reality blijft vast onderdeel van ASML’s service. ‘De zelfhulp is vorig jaar al verdubbeld’, zegt Wennink.

Eigen teststraten

Hoewel monteurs misschien minder op pad gaan, is het heel stil op het hoofdkantoor in Veldhoven. ‘Van de 16 duizend mensen die hier normaal werken zijn er zo’n duizend aanwezig. Als je een vitale functie hebt mag je komen, maar er zijn ook kleinbehuisden die niet thuis kunnen werken.’ ASML heeft zijn eigen teststraten opgezet om besmettingen te signaleren. ‘De ingenieurs die de chipmachines bouwen hebben we in twee teams opgedeeld, die elkaar nooit zien.’ Op die manier kan bij een plotse virusuitbraak het werk gewoon doorgaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden