Macho motorfiets ongenaakbaar voor trend

De motorfiets is voer voor trendwatchers. Al is het alleen al omdat de markt groeit als kool. Vorig jaar al 20 procent....

Van onze verslaggever

De verklaring lijkt eenvoudig. Nederlanders worden steeds rijker. Maar dat is voor trendwatchers net iets te simpel. Die willen verbanden vinden tussen de ontwikkeling in de maatschappij, de smaak en de mode. De RAI nam Hilde Roothart (van bureau TrendsLator) in de armen om de trends in de smaak te analyseren, en Tim Selders (van designstrategist PARK) om vast te stellen wat dat voor de motor zou betekenen.

Trendy taal was onvermijdelijk. Op een motorfiets rijden? Bestaat niet meer. Feel-biking, explore-biking, soft-biking, flex-biking of desnoods A2B-biking: dat is wat de moderne consument wil. Bij feel-biking gaat het erom dat je de motor voelt, hoort, ruikt. Spartaanse fietsen zullen aan die behoefte voldoen. Geen fietsen voor watjes, maar voor kerels. Ruig. Vering niet te soepel.

Heel anders dan soft-biking. Past bij een vrouwelijke stijl. 'Ook voor mannen met veel vrouwelijke hormonen', zegt Selders, en hij geeft de details: motorfietsen zonder overdadig chroom, met de motor netjes weggewerkt. Lekker makkelijk, dus met automatische versnelling. Zachte vormen.

Allemaal trends, vinden Roothart en Selders. Maar van welke trends komt nu die fenomenale groei af? 'Ik zou het niet weten', bekent Selders. De woordvoerder van de RAI, die vorige week bij Lelystad een motordag organiseerde, beheerst gelukkig wel het eenvoudige cijferwerk. Het is simpel: 'De groei zit in de sportieve motoren. Niet in de supersnelle, maar gewoon sportieve.'

Als hij naar buiten loopt, ziet design-strateeg Selders het pallet aan motorfietsen dat klaar staat om te worden uitgeprobeerd. Zijn trends zijn in de harde werkelijkheid niet eentweedrie te ontdekken. 'Die trends die we aangaven bestaan deels al tientallen jaren op tal van gebieden. Maar de motorfietsenwereld loopt hopeloos achter. Daar gaat het allemaal zo macho. Hoeveel vrouwen rijden er nou op een motorfiets? '

Eén trend ontbreekt in elk geval: een groen-trend. De motorfiets is een erkende luchtvervuiler en lawaaimaker. Zeker bij feel-biking. 'Milieu is absoluut geen verkoopargument', erkent Sellers.

De meeste machines die door de RAI klaar staan om te worden uitgeprobeerd, zijn inderdaad niet voor watjes. Honderden cc's staan klaar om de ongeoefende berijder uit het zadel te werpen. Een paar bromfietsen doen het kalmer aan.

En die nieuwe BMW, de C1, vorig jaar geïntroduceerd. Een opvallende verschijning: een motorfiets met een dakje, een kreukelzone en veiligheidsgordels. Welke motorrijder wil daar nou op zitten? 'Die is voor autorijders', zegt de BMW-verkoper beslist. 'Deze fiets zal nooit verkocht worden aan echte motorrijders.'

Daarmee boort BMW als eerste een nieuwe markt aan. Filemijders bijvoorbeeld. Vrouwen ook. De overdekte fiets heeft een matig vermogen, kan niet harder dan honderd, en heeft een automatische versnelling. En zelfs een geregelde driewegcatalysator; bij groen dus. Geluid on-macho.

Maar: 'Nederland is het enige land in Europa waar je voor de C1 een helm moet dragen', klaagt de BMW-woordvoerder. 'En wij gaan hem niet verkopen zo lang het niet zonder helm kan. Wij vinden dat gevaarlijk.' De berijder zit vast in veiligheidsgordels. Als hij een optater krijgt, gaat het hoofd whiplash-achtig tekeer. Dat moge een trend zijn, maar zeker verzwaard met helm geen gezonde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden