Maatwerk uit Sassenheim

Misschien niet aan te raden, maar toch: je kunt smijten met een Santos Bike. Door Mischa de Bruijn..

Mischa de Bruijn

Zelfs de politie rijdt op een Santos Bike! Betere reclame kan het fietsenmerk uit Sassenheim zich niet wensen. Dat betekent dat de mountainbikes – in dit geval uitgevoerd in wit met de bekende blauw-oranje strepen – wel tegen een stootje kunnen. ‘Ik ben een paar keer op een training wezen kijken’, zegt Robbert Rutgrink, eigenaar en oprichter van Santos. ‘Ze smíjten er echt mee. En ze gebruiken de fiets zelfs als een soort wapen; je kunt er als het ware iemand klem mee zetten.’

Volgens hem zijn het de Duitse Rohloff Speedhub versnellingsnaaf met oliebad, in combinatie met de gebruikelijke degelijkheid van de fietsen uit zijn werkplaats, die de bikende agenten behoeden voor hinderlijke mankementen. Het resultaat is ernaar. Rutgerink: ‘Op de landelijke politiedag bleek dat de korpsen die op andere fietsen reden een hoop problemen hadden. Maar de Santosgebruikers hadden niks te klagen.’

De politiefiets is illustratief voor de werkwijze van Santos Bikes: eerst kijken wat de wensen zijn en de fiets daarop aanpassen. De fietsen van Rutgrink zijn custom built. Klanten kunnen via de internetsite www.santos-bikes.nl zelf hun tweewieler samenstellen, geholpen door een dealer. Soort en maat frame, banden, derailleur, remmen, pedalen, stuur, tot en met de zadelpenklem: de klant bepaalt het allemaal zelf.

Ook de kleur is naar keuze, en dat is hoogst ongebruikelijk in de fietsenbranche. Rutgrink: ‘Bij de aankoop van een auto is het heel gewoon dat je zelf de kleur bepaalt. Maar als je een bepaalde kleur fiets wilt, moet je al bijna een ander model nemen. Dat bestaat toch niet! ’

Santos Bikes begon negen jaar geleden met de productie van mountainbikes. In de loop van de tijd kwamen daar trekking- en hybride fietsen, stadsfietsen (‘urban bikes’) en tandems bij. Tweeënhalf jaar geleden stortte het bedrijf zich ook op de vakantiefietsenmarkt. Met als resultaat de Travelmaster – nu een van de bekendste Santosproducten. Zeker sinds de ‘Santos Travelmaster 2.6 Alu’ als beste vakantiefiets tevoorschijn kwam uit een test van Op Pad. ‘Een alleskunner’, schreef het tijdschrift.

Volgens Op Pad-fietsredacteur Jan Mark Moquette is Santos niet het enige Nederlandse merk dat topkwaliteit levert, maar pakt het bedrijf het commercieel gezien wel het slimst aan. ‘Er zijn meer maatbouwers, zoals Snel Tweewielers in Utrecht, Vittorio in Heerhugowaard, Van Herwerden in Voorburg en Avaghon in Wageningen. Maar die werken vanuit hun eigen winkel, terwijl Santos een netwerk van dealers heeft.’

Er zijn zestig fietsenzaken in Nederland die Santos verkopen. ‘Winkels die nu nog dealer willen worden, komen op een wachtlijst’, zegt Rutgrink. ‘Het klinkt arrogant, maar het kan niet anders. Wij zijn heel hard gegroeid, dus hebben we de rem erop gezet, omdat we het hoge kwaliteitsniveau willen handhaven.’

Hij laat de werkplaats zien: gele werkbanken waar monteurs met de hand fietsen in elkaar zetten. In Sassenheim worden niet alleen de frames in huis ontworpen, ook het spaken van de wielen wordt met de hand gedaan. Het is volgens Rutgrink een belangrijke reden voor de oerdegelijke kwaliteit van zijn product. ‘Als er een probleem is met een fiets, is het vaak het wiel dat een verkeerde spaakspanning heeft. Dat komt doordat wielen vrijwel altijd machinaal worden ingespaakt.’

Voor een Santos Bike worden de circa 36 spaken (afhankelijk van het model wiel) een voor een aangeschroefd door een monteur. Santos gebruikt Zwitserse kwaliteitsspaken, die zo gevormd zijn dat de zwaarste belasting terechtkomt op een vrijwel onbreekbaar punt. Ze worden vastgezet in eveneens Zwitserse nippels, waarin bolletjes lijm zitten die openbreken als je de nippel aandraait.

Dit karwei kost een ervaren inspaker ongeveer een half uur tot drie kwartier per wiel. Rutgrink vat het samen in een mooie reclametekst: ‘Andere merken maken tweehonderd fietsen per uur, de tijd die wij nodig hebben voor een setje wielen.’

Voor al die precisie moet wel betaald worden. Een Santosfiets kost tussen de vijftienhonderd en drieduizend euro.

Duur? ‘Tweeduizend euro voor een fiets is in mijn ogen niet veel.’ Rutgerink rekent pijlsnel voor: ‘Een fiets gebruik je gemiddeld tien jaar. Dat komt neer op tweehonderd euro per jaar, minder dan zestig cent per dag. Dat is een half pakje kauwgum.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden