Nieuws Maaltijdbezorgers

Maaltijdbezorgers moeten op verkeersles ‘sociaal weggedrag’ leren

Maaltijdbezorgers van grote bezorgketens als Domino’s Pizza, Spare Rib Express en Sushi Point krijgen voortaan een verkeerstraining voordat ze met hun scooter of brommer de weg op gaan. Dat staat in de afspraken die deze en andere thuisbezorgrestaurants hebben gemaakt met Veilig Verkeer Nederland (VVN) en verzekeringsmaatschappij de Vereende.

De restaurants, waaronder ook Taco Mundo, Febo, New York Pizza en vier anderen, zijn verenigd in De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers. De belangrijkste bezorgbedrijven zijn daarbij niet aangesloten. 

Uit onderzoek van verzekeringsmaatschappij de Vereende bleek eerder dit jaar dat bezorgbestuurders zes keer zo vaak schade rijden als privébestuurders. Het gemiddelde schadebedrag lag in de jaren 2017 en 2018 75 procent hoger dan bij reguliere schade.

Volgens Veilig Verkeer Nederland zijn de gemaakte afspraken vooral belangrijk, omdat de bezorgers gemiddeld jong zijn en dus weinig ervaring hebben op de weg. Zij vormen daarmee een risicogroep in het verkeer. De speciale training die zij nu moeten volgen bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte. Ook bezorgers op een elektrische fiets zouden moeten getraind worden op ‘sociaal weggedrag’, dat bestaat uit verkeersinzicht, gevaarherkenning en vaardigheid.

Eerder dit jaar stelde Veilig Verkeer Nederland de vijf ‘gouden regels’ voor maaltijdbezorgers op:

1. Ik rij rustig en houd me aan de verkeersregels.
2. Ik houd me aan de maximum snelheid.
3. Ik stop voor een rood licht en een zebrapad.
4. Ik kijk niet op mijn telefoon en bel niet tijdens het rijden.
5. Ik draag een helm en doe hem op

Naast dat bezorgers voortaan verkeerstraining krijgen, spreken de partijen ook af dat bezorgers per uur worden betaald en niet per bestelling. Dit moet de druk om zo snel mogelijk te bezorgen wat verminderen. Grootste tijdswinst bij het thuis laten brengen van Mexicaanse taco’s en sushi wordt volgens de deelnemers immers behaald bij de bereiding van de maaltijden en niet door bij een rood stoplicht nog even tussen de overstekende voetgangers door te slalommen.

Ook beloven de maaltijdorganisaties dat zij deugdelijke vervoersmiddelen inzetten en dat zij hun brommer- en scooterarsenaal afbouwen om plaats te maken voor elektrische fietsen.

Verbetering: Uit een eerdere versie van dit artikel kon worden opgemaakt dat de afspraken met Veilig Verkeer Nederland niet gelden voor Thuisbezorgd. Dat is niet juist. Thuisbezorgd is alleen niet aangesloten bij de Nederlandse vereniging van Maaltijdbezorgers.

Meer lezen:

Waar bestelt de maatschappelijk bewuste hongerlap het best zijn burgers en burrito’s - de Volkskrant zocht het uit

Opinie: Doe eens een keer wat voor jonge flexwerkers,minister Koolmees

De platformeconomie rukt op. Volkskrant-journalist Joost de Vries ervoer zelf hoe het is om als zzp’er voor Deliveroo eten te bezorgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden