M&S-topman verkocht meer ciabatta's dan dameskleding

Marc Bolland Hij stond zes jaar aan het roer van het beroemde Britse warenhuis Marks & Spencer. Wat laat de Nederlander bij zijn vertrek achter?

Niemand kan beter met fotomodellen poseren dan Bolland. Hier verschijnt hij met Rosie Huntington-Whiteley voor de camera. Beeld Imagewise Ltd / Rex Features

Marc Bolland is na zes jaar afgetreden als topman van Marks & Spencer, een tijd waarin het iconische warenhuis beter beantwoordde aan de culinaire verlangens van de Britten dan aan de modieuze. Een zwakke Kerst deed hem de das om.

Niemand kan beter met fotomodellen poseren dan Bolland. Telkens wanneer Marks & Spencer een nieuwe modelijn te presenteren had, publiceerden de economiepagina's van de dagbladen vrolijke foto's van de onberispelijk geklede Nederlandse topman met de Christy Turlingtons van deze wereld als manchetknopen aan zijn armen. Soms haalde hij ter promotie oudere schoonheden van stal, zoals Twiggy en Joanna Lumley. Een betere verkoop van dameskleren, de traditionele kracht van het warenhuis, was zijn ambitie. Tevergeefs. Met de mannen zat het wel goed - een beetje Brit loopt in M&S-ondergoed - maar hun vrouwen bleven de groene filialen mijden.

Christy Turlington. Beeld anp

Na topfuncties te hebben bekleed bij Heineken (directeur Export) en supermarktketen Morrisons (bestuursvoorzitter), was Bolland in 2010 aangetreden als topman van Marks & Spencer, in 1894 opgericht door Thomas Spencer en de Pools immigrant Michael Marks. Het concern had een woelige tijd achter de rug onder Stuart Rose, met als climax een bh-oorlog nadat het warenhuis de grote cups te duur had gemaakt - 'It's D-Day' jubelde The Sun, nadat Rose was teruggekrabbeld. Marks & Spencer kon rust en modernisering gebruiken. Bolland zou daarvoor zorgen, onder het Engelse motto dat evolutie beter is dan revolutie. Zes jaar later staat de buurtwinkel van de middenklasse er iets beter voor.

Bolland breidde het aantal internationale filialen weer uit, sleepte de keten het internettijdperk in en probeerde de interne bureaucratie te bestrijden. Zijn grootste succes was de verkoop van etenswaren, waarbij Bolland zich vooral richtte op kantoorpersoneel dat rond het middaguur snel iets wil eten en in de avonduren geen tijd heeft om te koken. Terwijl de ciabatta's en crèmes brûlées de schappen uitvlogen, verliep de verkoop van cardigans een stuk minder. De concurrentie in de winkelstraat was te groot, niet alleen van Britse concurrenten zoals Topshop en John Lewis, maar ook van buitenlandse nieuwkomers als Zara en H&M.

Marc Bolland. Beeld belga

Bolland huurde de ene na de andere stijlgoeroe in, tot en met Janie Schaffer van Victoria's Secret. De onderneming opende een kantoor op Savile Row, waar vijf ontwerpers zich laten inspireren door 's werelds bekendste kleermakers. Na weer een matige kledingverkoop tijdens de milde kerstdagen, besloot de 56-jarige topman het stokje door te geven aan Steve Rowe, hoofd kleding.

Terugkijkend op zijn bewind, concludeert Bolland dat hij de fundamenten heeft gelegd voor groei. Hij zal in Engeland blijven, waar hij onder meer vicevoorzitter van Unicef is. Mogelijk koestert hij ook politieke ambities, net als zijn voorganger, die thans de campagne leidt om de Britten binnen de EU te houden.

Bezoekers in rij voor de Marks & Spencer voor de opening van de eerste flagship store in Nederland. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden