Luie klant kan thuis luxe uit eten
Luxe restaurants in drie steden kunnen binnenkort via internetstartup Foodora hun maaltijden aan de deur laten afleveren. Een nieuwe aanvulling op de almaar groeiende thuisbezorgmarkt.
Geen pizza Margherita maar entrecote overgoten met balsamicosaus. Geen babi pangang maar Peruviaanse gebakken rijst met zeevruchten. De Duitse internetstart-up Foodora gaat na Amsterdam nu ook luxe maaltijden bezorgen in Utrecht en Den Haag. Dat heeft de onderneming donderdag bekend gemaakt.
Het bedrijf komt uit de koker van de Duitse investeringclub Rocket Internet. Dat is een grote naam in de internetwereld, die ook achter die groei van online schoenenconcern Zalando zit.
Met Foodora spelen de Duitsers in op een nieuwe trend in het bestellen van eten: het bezorgen van eten aan de 'luie' consument die graag de portemonnee trekt om thuis een drie gangenmenu op te peuzelen in plaats van in een restaurant.
'We kunnen zelfs kreeft en truffelfriet met een wijn van 150 euro leveren binnen een halfuur', aldus Vincent Hosman (29), een van de directeuren van de Nederlandse tak van het concern. De bestelsite richt zich op de 'betere eetgelegenheden' die zelf geen bezorgers hebben. Bijklussende studenten en scholieren brengen de maaltijden rond op de fiets.
Het idee is nieuw, maar zeker niet uniek. In de hoofdstad heeft Tante Bep al langer een vaste clientèle van goedverdienende Amsterdammers. Ook het Britse Deliveroo rijdt al met bezorgers rond in Amsterdam en Haarlem en heeft uitbreidingsplannen.
Aan dit bedrijf is Foodora overigens het meest gewaagd. De Britten hebben al meer dan 100 miljoen dollar opgehaald bij investeerders.
Los van elkaar concurreren ze vooral met de bestaande grootheden in het online eten bestellen, zoals Thuisbezorgd.nl en JustEat. Die richten zich al veel langer op de grote massa van onder meer Chinese restaurants, toko's en pizzaketens. Zij hebben juist geen bezorgers in dienst.
Fantasiebedrijven
Jitse Groen, oprichter van de eerstgenoemde website, twijfelt of het wel op de lange termijn uit kan wat zijn concurrenten doen. 'Ik vind het fantasiebedrijven. Een teken van deze tijd waarin er gewoon heel veel geld in internetbedrijven gestoken wordt.' Thuisbezorgd.nl is de marktleider in Nederland en heeft het idee zelf ook onderzocht. Groen: 'Voor een uur bezorgen zouden wij zestigduizend bezorgers nodig hebben. Dat kan nooit uit.'
Door heel snel mondiaal te groeien denken de nieuwe bedrijven uit de kosten te komen. Daarnaast rekenen ze hogere bezorgkosten en een commissie aan restaurants.
Foodora heeft ongeveer vijfhonderd 'fietsers' in Nederland die gemiddeld 'binnen dertig minuten na bestellen bezorgen. Het bedrijf doet gemiddeld een paar honderd bestellingen per dag. Later dit jaar gaat het concern mogelijk ook in andere steden als Rotterdam en Eindhoven van start.