Nieuws

Lufthansa wil snel zaken doen nu Merkel nog aan het roer staat

In elk geval één Duits bedrijf maakt zich zorgen over een mogelijke machtswisseling in Duitsland bij de parlementsverkiezingen van komende zondag. Lufthansa is zo bezorgd dat het haast maakt met het wegwerken van de schulden die het bij de overheid heeft uitstaan.

Een Boeing 747 van Lufthansa op het vliegveld van Frankfurt.  Beeld AP
Een Boeing 747 van Lufthansa op het vliegveld van Frankfurt.Beeld AP

Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij gaat de komende weken 2,1 miljard euro ophalen bij investeerders door nieuwe aandelen uit te geven. Dat geld gaat het concern gebruiken om zijn rekening op te heffen bij het Sondervermögen Wirtschaftsstabilisierungsfonds (SWF). Dit steunfonds werd vorig jaar door de Duitse overheid opgezet om te voorkomen dat op zich gezonde ondernemingen door de coronacrisis het vaantje strijken.

Het stabilisatiefonds was een van de potjes die Lufthansa kon aanspreken om het hoofd boven water te houden. In totaal 9 miljard euro zegde Berlijn vorig jaar aan de nationale luchtvaartmaatschappij toe, in de vorm van nieuw kapitaal en een bankgarantie.

De Duitse regering nam zelfs een direct belang van 300 miljoen euro. Daarmee mag de Duitse belastingbetaler zich nu voor 16 procent eigenaar noemen van Lufthansa en grootste aandeelhouder. Oude tijden herleven: tot 1996 was Lufthansa een staatsbedrijf.

Investeerders krijgen tot 5 oktober om in te schrijven op de nieuwe aandelen. Als de 2,1 miljard euro binnen is moet Lufthansa alleen nog de steun afrekenen waarmee de Oostenrijkers, Zwitsers en Belgen het concern te hulp zijn geschoten. Een miljard euro geleend van de staatsbank KfW had het concern al eerder teruggestort.

Vereffenen

Dat Lufthansa met gezwinde spoed af wil van de staatsbemoeienis komt niet als een verrassing. Topman Carsten Spohr liet in juni al weten dat hij het liefst voor de verkiezingen komende zondag alle rekeningen met Berlijn wilde vereffenen. ‘We hebben liever schulden op de financiële markten uitstaan dan bij de belastingbetaler.’

Vooral als die belastingbetaler straks de sociaaldemocraten van de SPD in de Bondsdag aan een meerderheid helpt. De SPD is minder geneigd snel afscheid te nemen van de aandelen Lufthansa om zo invloed te kunnen uitoefenen op het concern, is de gedachte. De staat als aandeelhouder schrikt mogelijk andere geïnteresseerde investeerders af. Ook bedrijven overnemen is moeilijker. De Europese afspraken over overheidssteun laten in dat opzicht niets te raden over: die mag niet worden gebruikt voor overnames.

Spohr wil juist graag de handen vrij hebben als de luchtvaart weer opkrabbelt en de concurrentie weer in volle hevigheid losbarst. Omdat dan ook de meeste overheidsstutten zijn verdwenen zullen er alsnog luchtvaartmaatschappijen omvallen. Lufthansa mikt op een golf van fusies en overnames in Europa. Hij kijkt naar de Verenigde Staten waar de vijf grootste vliegbedrijven 80 procent van de markt in handen hebben. In Europa komen de vijf grootsten niet verder dan 40.

Herschikking

In de optiek van Spohr zat er voor de coronacrisis al een ‘herschikking’ aan te komen in de Europese luchtvaart. ‘Want we hebben te veel luchtvaartmaatschappijen’, vertelde de topman een kleine twee weken een zaal met internationale financiële journalisten in Frankfurt. Door de virusellende staat de sector stil. ‘Op het moment dat alle staatssteun is terugbetaald zal de pauzeknop weer in de afspeelstand komen te staan.’

Voor precies dat scenario waarschuwde Ryanair vorig jaar mei, toen Europese overheden de nationale luchtvaartmaatschappijen voor miljarden aan reddingsboeien toewierpen. De baas van de Ierse prijsvechter, Michael O’Leary, zei dat bedrijven als Lufthansa die steun zouden gebruiken om na de crisis omgevallen concurrenten voor een zacht prijsje op te kopen. Hij maakte Lufthansa uit voor een ‘crack-cocaïnejunkie’, een onrendabele onderneming verslaafd aan het overheidsinfuus.

Dat het Lufthansa niet gelukt is om voor de verkiezingen zijn rekeningen in Berlijn te vereffenen baart analisten niet zoveel zorgen. Geen enkele partij zal volgens de huidige peilingen een meerderheid behalen. De vorming van een nieuwe coalitieregering zal wel wat tijd vergen. Tot het zover is kan Spohr nog zakendoen met het regime-Merkel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden