Lufthansa wil met goedkope dochter concurrentie te lijf

Na British Airways (BA) overweegt nu ook Lufthansa om een aparte dochter op te richten voor goedkope vluchten. Hiermee gaat de Duitse luchtvaartmaatschappij de strijd met budget-maatschappijen als EasyJet en Virgin aanbinden....

Van onze economische redactie

AMSTERDAM

'Het is een van de manieren waarop we ons gedecentraliseerde routenet kunnen reorganiseren om de winst op te stuwen', aldus een woordvoerster. Volgens haar zouden de plannen nog in de kinderschoenen staan.

Sinds de liberalisering van de Europese luchtvaart in april komt Lufthansa op zijn thuismarkt steeds vaker de goedkope dochteronderneming van BA, Deutsche BA, tegen. Het aantal passagiers dat Lufthansa binnen Duitsland vervoerde, is in de eerste helft van het jaar 5,5 procent gedaald terwijl Deutsche BA het aantal passagiers in die periode heeft verdubbeld.

Niet alleen Deutsche BA heeft Lufthansa op zijn thuismarkt uitgedaagd. KLM's partner Eurowings heeft onlangs de aanval geopend op Lufthansa's meest winstgevende route tussen Frankfurt en Berlijn. Op de continentaal Europese markt heeft Lufthansa concurrentie gekregen van de goedkoop opererende Britse maatschappij Debonair.

Als Lufthansa een eigen goedkope maatschappij opricht, zal deze op routes vliegen die niet tot het centrum van het netwerk van de maatschappij behoren, dus niet op routes van of naar München of Frankfurt, de belangrijkste thuishaven voor verre vluchten. Lufthansa zou de goedkopere dochtermaatschappij op binnenlandse vluchten met minder service aan boord en met een bemanning met slechtere arbeidsvoorwaarden kunnen laten vliegen.

Volgens analisten zal een goedkope dochter het imago van Lufthansa geen goed doen. De onderneming zal zijn reizigers nauwelijks uit kunnen leggen dat de als behoorlijk sjiek bekend staande maatschappij opeens met goedkope tickets komt. 'Er zijn andere manieren om marktaandeel te winnen, in het bijzonder door je te concentreren op service en goede kwaliteit', aldus een analist.

Hoewel Lufthansa vorige week een recordwinst bekend maakte over de eerste helft van het jaar, heeft de toenemende concurrentie de onderneming flink parten gespeeld. En dat komt slecht uit nu de Duitse overheid in oktober zijn resterende belang van 35,7 procent in Lufthansa, dat een waarde heeft van ongeveer 5 miljard mark, wil verkopen.

Niet alleen Lufthansa heeft last van de opkomst van nieuwe kleine prijsbrekers. Ook KLM en BA hebben er zwaar onder te lijden. Aanvankelijk beantwoordden de grote spelers de prijsstunts met eigen tariefsverlagingen.

KLM is daarop echter aangesproken door de kleine Britse maatschappij EasyJet en dreigt nu veroordeeld te worden door de Europese Commissie. KLM zou met de lage tarieven onder de kostprijs opereren en daarom misbruik maken van zijn concurrentiepositie.

Daarom zetten steeds meer grote luchtvaartmaatschappijen dochters op die net als de prijsbrekers met lage kosten werken en dus ook de sterke prijsconcurrentie aan kunnen. KLM wil zijn activiteiten gaan stroomlijnen en voor elke soort passagiers een bijpassende maatschappij in huis hebben.

Voor de onderste gedeeltes van de markt beschikt KLM over Air UK, waarin het sinds kort alle aandelen heeft. Hierbij kan KLM, net als EasyJet, gebruik maken van het liberale Britse arbeidsrecht.

British Airways heeft niet alleen last van concurrent EasyJet maar ook van Virgin, dat vanuit Brussel opereert. Ook BA denkt een dochtermaatschappij op te richten die zich richt op de onderkant van de markt.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden