Luchtvaarttak is plotseling achilleshiel van Stork

De luchtvaarttak van Stork is in het vierde kwartaal van 2006 diep in de rode cijfers gedoken. Desondanks wist het industrieconcern (bijna dertienduizend werknemers) de winst vorig jaar met meer dan de helft op te voeren tot 150 miljoen euro, mede door de goede gang van zaken in de...

De tegenvaller in de luchtvaart is toe te schrijven aan de vertraging bij de ontwikkeling van de dubbeldeksjumbo van Airbus, de A380 en de NH90-helikopter. De omzet van Stork groeide met 10 procent tot 2 miljard euro.

De twee rebellerende grootaandeelhouders van Stork, de hedgefondsen Centaurus en Paulson hebben het afgelopen jaar juist geijverd voor uitbouw van de luchtvaarttak en verkoop van de divisie die slachtmachines maakt en het grootste Stork-onderdeel, dat zich bezighoudt met technische dienstverlening.

Maar juist de onderdelen, die Centaurus en Paulson willen verkopen, bieden compensatie voor de tegenvallers in de luchtvaart. ‘De kracht en de robuustheid van het concern zijn een absoluut voordeel gebleken’, merkte bestuursvoorzitter Sjoerd Vollebregt dan ook op bij de presentatie van de cijfers. ‘Onze strategie is robuust en wordt breed gedragen.’

Dat laatste valt nog te bezien en geldt in ieder geval niet voor de Angelsaksische grootaandeelhouders, die samen een belang hebben in het concern van ruim 30 procent.

In een poging hun zin door te drukken, stuurden Centaurus en Paulson aan op het ontslag van de commissarissen van Stork. De Ondernemingskamer van de Amsterdamse rechtbank laste twee weken geleden een adempauze in door de benoeming van drie extra commissarissen – Wim Kok, Kees van Lede en Dudley Eustace – die de verziekte verhoudingen tussen het bestuur en de grootaandeelhouders van Stork het komende half jaar moeten herstellen. Zij krijgen een beslissende stem bij het bepalen van de strategie van het concern.

Zeker is wel dat het concern zich nu gelukkig prijst dat het niet op een, maar op drie pilaren rust. De vertragingen bij de Airbus A380 en de NH90-helikopter kosten Stork op jaarbasis 70 miljoen euro omzet. Om de onderbezettingsverliezen op te vangen, heeft Stork in het vierde kwartaal een voorziening moeten nemen. Die is ook bedoeld voor de sanering van de luchtvaarttak die 215 banen kost.

Vooralsnog rekent Stork erop dat de luchtvaarttak dit jaar en volgend een ‘beperkt positief resultaat’ zal boeken, maar, zo waarschuwde Vollebregt, de fabrieken die vliegtuigonderdelen maken en de productie van landingsgestellen, die vooral afhankelijk is van de NH90, blijven kwetsbaar. ‘Er blijven risico’s’, zei Vollebregt. Herstel wordt pas voorzien in de loop van 2008, als de afleveringen van de superjumbo van Airbus en de helikopter weer aantrekken.

Stork heeft vorig jaar met een superdividend en de inkoop van eigen aandelen 200 miljoen euro teruggeven aan de aandeelhouders. Een voor dit jaar gepland inkoopprogramma van 75 miljoen euro wordt geschrapt. Stork wil het geld liever besteden aan overnamen.

Vorig jaar nam Stork voor 165 miljoen aan bedrijven over, maar dit jaar zal dat bedrag aanzienlijk hoger uitkomen. Vollebregt rekent ook op een aanzienlijke boekwinst op het bedrijfsonderdeel Prints, dat sjablonen maakt voor de grafische industrie.

Het bedrijf, met een omzet van 188 miljoen euro, dat vorig jaar de winst met 20 procent opvoerde tot 18,6 miljoen, zal in de loop van dit jaar worden verkocht, waarschijnlijk aan een opkoopfonds. Stork werkt aan ‘enkele heel grote’, maar ook aan kleinere overnames. ‘Voor elke activiteit van de onderneming zijn overnames gepland’, aldus Vollebregt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden