Luchtvaartsector de dupe

amsterdam Wereldwijd moeten luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties miljoenen gestrande passagiers in hotels onderbrengen en van maaltijden voorzien. Wie betaalt de rekening?...

Steven van der Heijden, directeur van Nederlands grootste reisorganisatie TUI (met merken als Arke en Holland International) weet bij wie de uiteindelijke rekening kan worden ingediend. ‘De luchtvaartmaatschappijen.’ Daarin is volgens hem de Europese wetgeving heel duidelijk. ‘Bij annulering van vluchten moet de maatschappij de reiziger van onderdak, maaltijden en drank voorzien. Ongeacht de oorzaak van de annulering’, aldus Van der Heijden, die eraan toevoegt ‘dit een absurde verordening te vinden’.

Van der Heijden: ‘Wij hebben zelf ook een luchtvaartmaatschappij (ArkeFly) en zijn dus ook de dupe van deze regeling. Maar wij houden ons er wel aan, in tegenstelling tot sommige andere maatschappijen.’

Volgens hem wil Transavia (onderdeel van KLM) niet langer opdraaien voor de overnachtingskosten van gestrande TUI-klanten. ‘En de KLM wil dit niet langer doen voor passagiers die een economyclassticket hebben. Mensen met duurdere businessclasstickets kunnen nog wel aanspraak maken op hulp. Belachelijk’, aldus Van der Heijden.

KLM-directeur Peter Hartman wil niet inhoudelijk reageren op de beschuldiging van Van der Heijden. ‘We doen ons uiterste best klanten bij te staan’, aldus Hartman.

TUI had zondag 2.500 klanten in het buitenland zitten die eigenlijk al terug in Nederland hadden moeten zijn. ‘Daarnaast hebben we circa 13 duizend gasten die nog van hun vakantie genieten. Elke extra dag dat het luchtverkeer plat ligt, komen er van deze laatste groep nieuwe gestrande reizigers bij’, zegt hij.

De reisorganisatie heeft afgelopen dagen diverse gestrande reizigers naar de Spaanse badplaats Alicante gevlogen. ‘Vandaar hebben we deze mensen per bus teruggebracht naar Nederland. Maar deze vluchtroute lijkt afgesneden, er is in heel Europa bijna geen bus meer te vinden.’

Wereldwijd lijden luchtvaartmaatschappijen gezamenlijk ruim 150 miljoen euro schade per dag als gevolg van de aswolk, zo heeft de internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen IATA gezegd. De grootste schade lijden Europese maatschappijen, het merendeel daarvan kan al sinds vorige week donderdagmiddag geen vlucht uitvoeren. De KLM schat het eigen schadebedrag op 10 tot 15 miljoen euro per dag. Prijsvechter Ryanair houdt nog tot zeker woensdag alle toestellen aan de grond.

Brussels Airlines en reisorganisatie Thomas Cook willen staatssteun, omdat de toestellen al zo lang stilstaan. De maatschappijen wijzen erop dat boeren bij rampsituaties ook staatssteun krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden