Nieuws Luchtvaart

Luchtvaartmaatschappijen vervoeren recordaantal van 4,1 miljard passagiers

Luchtvaartmaatschappijen hebben in 2017 wereldwijd een recordaantal van 4,1 miljard vliegtuigpassagiers vervoerd, meldt brancheorganisatie IATA. Dat is 7,3 procent meer dan een jaar eerder.   

Drukte op Schiphol. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Volgens de jaarlijkse World Air Transport Statistics (WATS) komt de groei vooral door het herstel van de wereldeconomie en goedkopere tickets. In 2000 vloog een lid van de wereldbevolking gemiddeld een keer in de 43 maanden, inmiddels is dat een keer per 22 maanden. 

 ‘Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat vliegen steeds toegankelijker wordt als manier van reizen. Luchtvaart is de sector van de vrijheid’,  zei IATA-topman Alexandre de Juniac, de oud-topman van Air France-KLM, in een toelichting.  

De drukste vliegroutes zijn in Azië. In de top-5 van meest gevlogen routes staan alleen Aziatische bestemmingen. Zo maakten 5,4 miljoen passagiers de vlucht van Hong Kong naar Taipei, Taiwan. Tussen Jakarta, Indonesië en Singapore vervoerden vliegtuigen 3,3 miljoen mensen.

324 miljoen kilometer

In gevlogen passagierskilometers gaan de Amerikanen aan kop. Vier van de vijf  luchtmaatschappijen met de meeste kilometers komen uit de Verenigde Staten. American Airlines is met 324 miljoen kilometer koploper.

Ook in Nederland blijft het aantal passagiersvluchten stijgen. In januari meldde  Schiphol dat volgens de voorlopige cijfers een recordaantal van 68,4 miljoen passagiers de luchthaven passeerden. Dat was 7,7 procent meer dan het jaar daarvoor. Ook Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport – beide onderdeel van de Schiphol Group – noteerden plussen van respectievelijk 19,4 procent en 5,3 procent.

Schaduwzijde

Er zit een schaduwzijde aan de snelle groei in de luchtvaartsector dit jaar. Er waren 985 passagiers die zich tot november 2017 op Schiphol of aan boord van een vliegtuig misdroegen – meer dan ooit. 

DIT SCHREVEN WE EERDER OVER DE LUCHTVAART

We vliegen steeds vaker goedkoop, en dat is niet zonder gevolgen
In negen Europese landen zal vermoedelijk de helft van alle vliegtuigstoelen in 2027 door een prijsstunter als EasyJet, Ryanair of Norwegian worden verkocht. Die onstuimige groei betekent niet alleen meer concurrentie voor de gevestigde luchtvaartmaatschappijen in Europa als British Airways, Lufthansa en Air France-KLM. Het grotere aanbod aan goedkope tickets betekent ook dat vliegen voor steeds meer vakantiegangers is weggelegd, zeker omdat de prijsstunters met een race naar de bodem bezig zijn. Met prijzen van enkele tientjes voor bestemmingen als Rome en Barcelona verliezen auto en trein de slag om de reiziger. Maar ook het milieu verliest, omdat vliegen een belangrijke bron is van de uitstoot van broeikasgassen.

Het werkpaard, het luxepaard en de pakezel: hoe drie toestellen de luchtvaart explosief deden groeien
De luchtvaart vervoert dit jaar 4,4 miljard reizigers. Toch konden we kort geleden zo’n ticket inclusief bubbels en wifi niet betalen. Hoe heeft het luchtreizen zo snel kunnen groeien? Het antwoord in drie toestellen.

Welkom aan boord! Drankje? Dokken. En nee, u krijgt er geen zakje pinda’s bij
Het is de snelstgroeiende tak van de luchtvaart: die van de budgetmaatschappijen. Ze beloven je voor zes tientjes naar New York te vliegen. Hoe doen die prijsvechters dat?

De duty free-trolley in gangpad heeft bij KLM zijn langste tijd gehad
Het laatste restje romantiek dat resteert uit het gouden tijdperk van de luchtvaart dreigt te verdwijnen. KLM staat op het punt om de verkoop van belastingvrije artikelen aan boord van haar vliegtuigen te staken. De inkomsten wegen steeds minder op tegen de kosten. De trolleys met parfum, horloges en whiskey maken een vliegtuig zwaarder en vergen dus extra brandstof.

Op groene stroom naar New York vliegen? Reken daar voorlopig maar niet op
Een klimaatneutraal vliegtuig zou veel CO2-uitstoot schelen. Alleen duurt het nog wel even voor het er is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.