Lovers zet vooral obers in op zijn nieuwe trein

Lovers Rail rijdt al enkele weken, net als de Nederlandse Spoorwegen, op het traject Amsterdam-Haarlem. Tot nu toe echter niet met de beoogde treinen....

HARRY VAN GELDER

Van onze verslaggever

Harry Van Gelder

AMSTERDAM

Vanaf woensdag is dat wel het geval. Dan gaat Lovers Rail, twee keer per uur, de competitie met de NS aan en begint de concurrentie op het Nederlandse spoor.

Meer dan een jaar heeft directeur P. Sul van Lovers Rail geheim gehouden met welke rijtuigen hij van Amsterdam naar Haarlem, en vanaf september tussen Leiden en Denhaag en tussen Utrecht en Hilversum, gaat rijden. Ze worden totaal anders dan de toeristische treinen die we nu naar de Keukenhof rijden, beloofde de Lovers-directeur ooit.

Nu de trein op het rangeerterein Watergraafsmeer staat, valt het niet mee. Het blijken de bekende dertig jaar oude Belgische rijtuigen te zijn, die Lovers ook elders gebruikt.

De buitenkant is donkerblauw en duidelijk overgeverfd. Aan de zijkant zitten grote en kleine felgele en oranje cirkels. Optio staat er in schreeuwende letters opgeschreven. Bedacht door een duur Frans reclamebureau.

'Zo gaat de trein heten', zegt Sul. Teleurgesteld stappen we in. Oude Belgische rijtuigen, is dit concurrentiekracht? Is dit het voordeel van marktwerking op het spoor?

Die gedachte verdwijnt terstond als we binnen zijn. Met één stap overbruggen we decennia spoorgeschiedenis. Zo oudbakken als de trein er aan de buitenkant uitziet, zo vernieuwend is het binnen. De andere trein noemt Sul het. En zo is het. In niets lijkt de Loverscoupé op een gele NS-trein. Geen rijtjes met stoelen en afgesloten coupé's.

De rijtuigen bij Lovers Rail bestaan uit eéé open ruimte. Voorin kun je je fiets kwijt, in het midden van elk rijtuig staat een bar, in het achterste gedeelte staan comfortabele vliegtuigstoelen, met leuningen aan beide kanten.

Overal hangen duidelijk zichtbare monitoren. Tweemaal per dag gaat de Amsterdamse tv-zender ATV 5 een nieuwsprogramma van ongeveer een kwartier maken. Voor geluidsoverlast hoeft de reiziger niet te vrezen, want hij kan vrijwel overal een koptelefoon inpluggen. 'Het is een universeel syteem. Je kunt koptelefoons kopen, maar je mag ook je eigen apparaat gebruiken', zegt Sul.

Op de ronde bar staat een espresso-apparaat. Sul heeft zich altijd groen en geel geërgerd aan de slechte koffie in de NS-treinen. Ook komen er verse broodje op de bar te staan. 's Avonds, op de terugreis, wordt er een koud biertje getapt.

'Jarenlang hing er een sfeer van doemdenken in de trein. Dat is nu voorbij. Reizen wordt plezier', zegt Sul.

Hij gelooft heilig in een open en optimistische benadering van de reiziger. Bang voor criminaliteit is hij niet. Naast de bar zet hij open en bloot een standaard met kranten neer. Ook kunnen de passagiers weer net als vroeger hun kaartje in de trein kopen, zij het dat ze daar niet extra voor hoeven te betalen.

Deze maatregel heeft consequenties voor de strenge reisregels van de NS. Zonder kaartje mag je van de spoorwegen niet op het perron komen. Nu de Lovers-passagiers voor hun kaartje in de trein terecht kunnen, zal de NS deze strakke regel moeten laten varen.

Sul verwacht dat de veiligheid van de reiziger op zijn trein zal toenemen. 'In elk rijtuig is een bar met barkeepers. Daardoor zijn er twaalf mensen extra op de trein.' Ook denkt hij dat de open ruimte in de trein de sociale controle zal doen toenemen, waardoor ongewenste activiteiten buiten de trein worden gehouden.

De kosten en baten van de catering en van de tv-programma's zijn voor de aanbieders. 'Toch prachtig dat iedereen zijn nek uitsteekt', zegt Sul.

Lovers Rail moet het hebben van de kaartverkoop. Die biedt hij 10 tot 20 procent lager aan dan die van concurrent NS. Ook kun je bij hem een fiets leasen. Jaarkaarthouders kunnen zelfs een zitplaats reserveren.

Sul twijfelt er geen moment aan dat de 'andere manier van reizen' zal werken. Toch lijken daarbij nog wel wat vraagtekens gezet te kunnen worden. Gaan fietsers en passagiers gemakkelijk en snel door dezelfde deur? Zorgt zo'n bar niet voor opstoppingen in de trein?. En rijdt het wel makkelijk, staande met een pilsje in de hand? 'Het concept is niet statisch. We kunnen het makkelijk aanpassen', zegt Sul.

Volgens hem is zijn manier van treinrijden totaal nieuw. 'Bij de NS zijn alle treinen hetzelfde. Dit is een trein die speciaal is ingericht voor forenzen', aldus de directeur.

Trots vermeldt Sul dat het Franse CGEA, voor 75 procent eigenaar van Lovers Rail, het concept voor al zijn treinen in Europa gaat gebruiken. Die gaan allemaal Optio heten.' Waarom Optio? Het lijkt geen sterke naam. 'De reizigers hebben nu een keuze, een optie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden