Lovers verlaat het spoor na verlies van dertig miljoen

Minister Netelenbos van Verkeer vindt dat met het vertrek van Lovers Rail het Nederlandse spoor van een lastig probleem is verlost....

Volgens de minister heeft Lovers Rail het zichzelf moeilijk gemaakt, omdat in het begin moeilijk kaartjes waren te kopen.

Dinsdag besloot het Franse moederbedrijf CGEA alle treindiensten van de enige NS-concurrent te stoppen. Lovers Rail trok nauwelijks treinreizigers en maakte daarom teveel verlies. Deskundigen denken dat de Fransen in de afgelopen jaren in totaal ongeveer dertig miljoen gulden hebben verloren.

De beslissing werd dinsdag genomen door CGEA in Parijs. CGEA heeft 70 procent van de aandelen. De rest was in handen van oprichters Peter Sul en Karel Lovers die de firma twee jaar geleden verkochten aan de Fransen.

Het failliet van Lover Rail betekent het einde van de dienstregeling van Amsterdam naar Haarlem en de trein naar de Keukenhof. Voor de veertig personeelsleden wordt een ander baan gezocht.

Volgens directeur Jerome Jeauffroy van CGEA waren de omstandigeden te ongunstig. Hij bekristiseerde de NS, omdat de spoorwegen niet wilde meewerken aan een geïntegreerd kaartverkoopsysteem. Volgens hem gebeurt dit overal in de wereld, behalve in Nederland. 'Het toont aan dat er in Nederland een onafhankelijk orgaan nodig is, dat toeziet op eerlijke concurrentie', zei Jeauffroy.

De NS vinden het verwijt van CGEA 'ronduit belachelijk'. 'Het ging om concurrentie op het spoor. Dan kun je niet hetzelfde kaartje hebben. Dan moet je concurreren op tarieven en service.'

Voor PvdA-Kamerlid Van Gijzel toont het einde van Lovers aan dat met de exploitatie van reizigersvervoer in Nederland niet snel geld kunt maken. 'Het is geen markt voor de snelle winnaars. Je moet een lange adem hebben.'

Hij is niet verbaasd dat Lovers juist met de exploitatie van deze lijnen gefaald heeft. 'Lovers is lijnen gaan exploiteren die eruit gegooid waren door NS. Dit bewijst dat er goede reden was om die lijnen eruit te doen.' De PvdA blijft wel vertrouwen houden in de nieuwe, gedecentraliseerde opzet van het spoorwegnet.

De VVD betreurt het heengaan van Lovers, zegt woordvoerder Hofstra. 'Wij hebben ons immers altijd sterk gemaakt voor meer marktwerking op het spoor.'

Lovers Rail is inmiddels omgedoopt in werkmaatschappij CGEA Transport Nederland, met dezelfde eigendomsverhouding. CGEA, dat ook bus- en treinverbindingen in Duitsland, Portugal, Scandinavië en Australië heeft, wil zijn aandacht nu richten op Zuid-Nederland.

Of dat lukt is zeer de vraag. CGEA wil de busbedrijven Hermes en BBA kopen, maar volgens ingewijden zitten de onderhandelingen muurvast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden