De Kwestie Peter de Waard

Loopt de Europese economie ook op Franse motor?

‘Duitsers met lekker eten’, zo noemde de Amerikaanse auteur Fran Lebowitz de inwoners van de op één na grootste economie in Europa.

De Duitse diesel die Europa door de eurocrisis sleepte, heeft mankementen. En Frankrijk moet de nieuwe motor van de Europese economie worden, precies een jaar nadat de gele hesjes het land lamlegden. Tot verrassing van economen is Frankrijk in 2019 een van de snelste groeiers in de EU. In het derde kwartaal steeg het bbp met 0,3 procent, hetzelfde percentage als in het eerste en tweede kwartaal. Het zo stemmingsgevoelige zorgenkind is ineens een toonbeeld van stabiliteit geworden.

Dit jaar zal de Franse economie volgens de voorspellingen van de EU met 1,3 procent groeien, vergeleken met 1,1 procent voor de hele EU en 0,4 procent voor Duitsland. The Economist Intelligence Unit noemde Frankrijk onlangs het enige lichtpuntje in de Europese economie, waar Duitsland met een krimp kampt, Italië zich uit de problemen moet vechten en Groot-Brittannië met zichzelf in de knoop ligt.

Frankrijk heeft minder last van de handelsoorlog, de terugval van de Chinese groei en de Brexitperikelen dan andere grote economieën in Europa. Een van de redenen is dat de Franse economie meer naar binnen is gekeerd. Wat de Fransen produceren – of het nu auto’s, wijn of kaas zijn – consumeren ze in de eerste plaats zelf.

Deels is het economisch herstel ook te danken aan de hervormingen van Macron (hoewel hij er weinig krediet voor krijgt), zoals de belastingverlagingen, de versoepeling van het ontslagrecht en de investeringen in scholing. In 2018 trok Frankrijk volgens berekeningen van consultant Ernst & Young een hoger bedrag aan buitenlandse investeringen aan dan Duitsland. Dat leverde 350 duizend nieuwe banen op.

En die trend zet zich door. In het derde kwartaal stegen de private investeringen met 5,5 procent, veruit het hoogste percentage van alle EU-landen. De koopkrachtverbetering die Macron doorvoerde na de protesten van de gele hesjes heeft tot een toename van de binnenlandse bestedingen geleid. Ook de werkloosheid daalt: van 9,1 procent vorig jaar tot 8,5 procent nu. In 2022, als de termijn van Macron afloopt, zou de werkloosheid moeten zijn gedaald naar minder dan 7 procent.

De achilleshiel van de Franse economie is altijd het gebrek aan concurrentiekracht geweest, waardoor het land continu met handelstekorten kampt. Maar ook hierin zit verbetering. Het tekort op de lopende rekening halveerde in de eerste helft van dit jaar van 10,8 naar 5,6 miljard euro.

Frankrijk swingt en misschien stimuleert dat Macron om internationaal weer een grote mond (‘de Navo is hersendood’) op te zetten.

Hij moet het momentum pakken. Als de Fransen echt Duitsers met lekker eten willen zijn, zullen ze moeten voorkomen dat ook hun motortje gaat haperen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden