Limburg eist opheldering over ov-aanbestedingen

De provincie Limburg wil van het Rijk weten hoe het verder moet met de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Minister Dijsselbloem van Financiën zou zich actief moeten bemoeien met het oplossen van de problemen die door NS zijn veroorzaakt.

Abellio-trein in Schotland. Beeld anp

Dat zegt verantwoordelijk gedeputeerde in Limburg Patrick van der Broeck (CDA). Deze week werd duidelijk dat er 'ernstige onregelmatigheden' plaatsvonden bij NS-dochterbedrijf Abellio dat eerder dit jaar de concessie voor het openbaar vervoer in Limburg voor de periode 2016-2030 verkreeg. Een oud-directeur van concurrent Veolia werd middels een geheime constructie ingehuurd en heeft de NS-dochter gevoelige bedrijfsinformatie toegespeeld.

De staat is voor 100 procent eigenaar van NS. Dijsselbloem is als minister van Financiën verantwoordelijk voor staatsdeelnemingen. Van der Broeck: 'In de uitlatingen van de minister en NS wordt impliciet de suggestie gedaan dat Abellio zich terugtrekt uit de gunning. Maar daarover ben ik nog niet geïnformeerd. Dat verbaast me enorm.'

Omdat de gunning al is gedaan, mag NS zich niet meer terugtrekken. De provincie gaat nu beslissen of de aanbesteding opnieuw moet of dat die gegund wordt aan een andere partij. Van der Broeck vindt echter dat het Rijk niet aan de zijlijn kan blijven staan. 'Ik wil nu weten wat het standpunt van het Rijk is. Zo makkelijk kom je er niet vanaf als je 100 procent eigenaar bent van een vervoersbedrijf.' Hij merkt op dat de overheid wil dat NS zich actief mengt in het regionale vervoer. 'Nou, dan heb je ook een verantwoordelijkheid om dat fatsoenlijk af te handelen als het misloopt.'

De provincie wil voor het einde van de maand mei een oplossing hebben. Er zijn drie varianten mogelijk, zegt Van der Broeck. 'Of Abellio behoudt de concessie. Of de hele aanbesteding moet over. Of wij gunnen de aanbesteding aan de laatst overgebleven partij, en dat is Arriva.' De overeenkomst voor het openbaar vervoer omvat naast het treinverkeer in Limburg ook het busvervoer. Met de concessie is twee miljard euro gemoeid.

Lees ook de reconstructie van een oneerlijke biedingsstrijd.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden