Lidl en Aldi ontketenen weer een melkoorlog in de supermarkten

De supermarkten zijn weer verwikkeld in een nieuwe prijzenslag. Inzet is de prijs van een literpak halfvolle melk. Nadat de Duitse discounters Lidl en Aldi vorige week de melkprijs verlaagden naar 39 cent, heeft marktleider Albert Heijn als reactie de prijs verlaagd naar 40 cent....

Bij Albert Heijn kost een liter halfvolle melk van het huismerk Zaanse Hoeve nu 40 cent. Ook bij Ahold-dochter C1000 is de huismelk goedkoper geworden: woensdag ging 8 cent van de prijs af, tot 40 cent. Laurus, eigenaar van Super De Boer, Edah en Konmar, wil niet reageren.

De laatste keer dat melk werd gehanteerd als prijswapen in de supermarkten was in 2003. Ook toen begon Aldi met de prijsverlagingen. Ze vormden de opmaat tot de veel bredere prijzenoorlog. Bij de melkveehouders liepen de gemoederen destijds zo hoog op dat vestigingen van Aldi werden geblokkeerd.

De Nederlandse Melkveehouders Vakbond, die drie jaar geleden met trekkers en spandoeken in actie kwam, piekert deze keer niet over acties. Bestuurslid Sita van Keimpema zegt dat de melkveehouders actiemoe zijn. ‘Het heeft vorige keer niets opgeleverd. De melkprijs is sindsdien alleen maar omlaag gegaan.’

Volgens de organisatie is de gemiddelde opbrengst van melk tussen 2001 en 2004 met 14 procent gedaald. Momenteel krijgen de meeste melkveehouders ongeveer 30 cent per liter. Van Keimpema: ‘Het is wrang dat consumenten wel meer willen betalen voor de koffie van Max Havelaar als ze weten dat de producent daar een reële opbrengst voor krijgt. Maar Nederlandse melkveehouders moeten maar zien hoe ze de eindjes aan elkaar knopen. Wij mogen wel onder de kostprijs werken.’

Bij Albert Heijn is door de prijsverlaging van een literpak de rare situatie ontstaan dat een twee-literverpakking met 96 cent duurder is dan twee literpakken. Volgens woordvoerster José Mes is dat niet zo vreemd: ‘De twee-literverpakking wordt uit andere motieven gekocht. Gemak bijvoorbeeld.’ AH is niet van plan op korte termijn de prijzen van andere melkverpakkingen te verlagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden