Lichtgewicht tapijt scheelt miljoenen

Het Nieuwe Rijden geldt ook in de lucht. Vliegmaatschappijen kunnen miljoenen besparen aan brandstof, al zit de winst voornamelijk in de details.

Bijvoorbeeld in de keuze van het soort tapijt in de gangpaden, en het type stoelbekleding. Transavia, dat enkele jaren geleden zijn huisstijl aanpaste, liet TNO destijds onderzoek doen naar soorten stof die brandveilig waren en makkelijk schoon te houden, maar die ook licht van gewicht waren.

‘De vraag wat de stoelbekleding en het tapijt weegt, speelt een rol bij de keuze’, zegt Petra van der Peijl van de luchtvaartmaatschappij. ‘Je hebt het misschien over honderdsten van procenten van het totaalgewicht van een toestel, maar op tienduizenden vluchten gaan die getalletjes ineens een rol spelen.’ Alle kleine beetjes kunnen zomaar 1 of 2 miljoen euro op jaarbasis aan brandstof besparen.

Prijsvechters als Transavia moeten kostenefficiency in de genen hebben om te overleven. Ze opereren aan de onderkant van de markt, waar passagiers snel afhaken als de prijzen hoger liggen dan die van de concurrent, zegt Van der Peijl. Doordat brandstof ook al een flinke kostenpost vormde toen de olie nog niet duur was, ligt de focus daarom al lange tijd op een zo laag mogelijk kerosineverbruik.

Zo is het concern twee jaar geleden begonnen met het plaatsen van winglets aan de uiteinden van de vleugels. Deze verticale minivleugels aan de uiteinde van de hoofdvleugels verminderen de luchtweerstand, waardoor een toestel tot 3 procent zuiniger vliegt. De investering bedraagt miljoenen per vliegtuig, maar is in een paar jaar terugverdiend. Ook raken keramische remmen in zwang. Deze gaan langer mee en zijn beduidend lichter in gewicht.

Het verwijderen van overbodige ladders en andere hulpstukken, zoals een Brusselse maatschappij onlangs aankondigde, hebben de meeste concerns allang gedaan. ‘Wat niet strikt noodzakelijk is, gaat eruit’, zegt Van der Peijl.

Voor langzamer vliegen, een andere mogelijkheid tot besparing die de laatste tijd geregeld wordt geopperd, geldt hetzelfde. ‘Doen we ook.’ Alleen: je kunt niet doodleuk de vliegsnelheid met 20 kilometer per uur verlagen, zoals sommige maatschappijen beweren te doen. Je moet per vlucht bekijken wat mogelijk is, zegt Van der Peijl. Als een piloot door vertraging zijn volgende ‘slot’ dreigt te missen, gaat het gas erop. ‘Als je ergens te laat aankomt, zijn daar ook kosten aan verbonden.’

Een fabrikant van propellertoestellen stelde onlangs dat voor de korte afstanden massaal zal worden overgestapt op vliegtuigen met dit type aandrijving. Een zogenoemde turboprop-toestel kan tot 20 procent zuiniger zijn dan een vergelijkbaar toestel met een straalmotor. Transavia gelooft er niet in. ‘Alle prijsvechters streven naar standaardisatie van de vloot, ze vliegen zoveel mogelijk met één type toestel omdat het onderhoud dan veel makkelijker is uit te voeren. De technische dienst is ingesteld op één type, het is zeer ingrijpend als je een ander soort toestel aan je vloot toevoegt. De onderhoudskosten nemen dan explosief toe.’ Transavia vliegt daarom alleen met Boeings 737.

Maar de grootste besparing is te bereiken door een verenigd Europees luchtruim. Wat op de weg allang bestaat, is in het luchtruim nog altijd niet gerealiseerd. Dat bestaat uit tientallen enclaves, waar afzonderlijke landen hun eigen bewind uitoefenen.

Als Europa ook in de lucht één wordt, zullen vliegtuigen veel minder hoeven om te vliegen, wat op sommige routes tot een brandstofbesparing van 40 procent kan leiden. ‘Daar is echt winst te boeken, we zitten met smart te wachten op een single European sky’, zegt van der Peijl.

Europa praat er al decennia over, en het lijkt erop dat het nu – deels – gaat lukken. Twee weken geleden maakten Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland bekend dat ze hun staatsgrenzen op grote hoogte willen opheffen vanaf 2010.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden